slutburk V.S pipa och hela systemet?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
tängte kolla om man få nå vettiga svar.
som sakt, många som säljer bara slutburkar,
men ger det något att skaffa en sådan eller blir det
bara en skönare ljud? en bekant sa att man MÅSTE
ha hela systemet annars är det kika bra att köra org.
/:beer:N

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
slutburk ger ingen effekt den tar effekt istället.
i alla fall slp´s den tar 7-8 hk med bara burk

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Krävs att man har ett helsystem om man ska vinna någon effekt och inte bara ljud som slutburkar gör.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
slutburk ger ingen effekt den tar effekt istället.
och vad grundar du det på? inge illa menat men jag anser det är FEL

SLP hör väl vad jag vet till dom bättre,finns ju många burkar som bara brölar och låter,va jag vet och sett när dom bromsat skotrar med och utan "effekt"burk så e ju inte SLP sämst iallafall,och dom som jag sett så har iallafall inte SLP tappat nån effekt,snarare vunnit,kanske inte så många men betydligt mer än tex speedtech och mbrp,bäst är väl tikkaburkarna men dom är ju också dyrast

finns ju 1000000 trådar om detta så bara sök

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Enda burkar som kan ge effekt upp mot org eller gå likvärdigt är sådana som stryper genomflödet,, endera exakt lika mycket eller mer. ex Tikkas burkar som är ställbara i motstånd. Det gäller helt enkelt att ha samma motstånd för att inte tappa effekt och mer motstånd för att få effekt.. Högre motstånd = farligt att mixtra med .. Fördelen är att man får effektivare tillbakaladdning på oförbrända soppan, Men det är ytterst känsligt och kan lika gärna bränna sönder en kolv. Mycket därför dom flesta burkar som säljs är fegburkar,,dvs för lite motstånd,,fixar bara ljudet så att säga. Fabrikanterna törs inte lägga burkarna nära gränsen i motstånd eller orkar inte göra detta helt enkelt . Bäst är ju ställbara strypdämpare och inbänkat.

Man kan även strypa direkt i stingern,,Då kan man köra helt utan motstånd i dämarna eller utan dämpare.

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
och vad grundar du det på? inge illa menat men jag anser det är FEL

SLP hör väl vad jag vet till dom bättre,finns ju många burkar som bara brölar och låter,va jag vet och sett när dom bromsat skotrar med och utan "effekt"burk så e ju inte SLP sämst iallafall,och dom som jag sett så har iallafall inte SLP tappat nån effekt,snarare vunnit,kanske inte så många men betydligt mer än tex speedtech och mbrp,bäst är väl tikkaburkarna men dom är ju också dyrast

finns ju 1000000 trådar om detta så bara sök
snow rider nr 6 2003-04

det står "Här är SLPs ersättningsljuddämpare som väger 2 kg mindre än standard och stjäl samtidigt 8 hk, en inte helt lyckad åtgärd alltså."

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
snow rider nr 6 2003-04

det står "Här är SLPs ersättningsljuddämpare som väger 2 kg mindre än standard och stjäl samtidigt 8 hk, en inte helt lyckad åtgärd alltså."
Du tror inte dom kan ha utvecklats på 6år?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
OKej... men hur vikigt är Y-röret(grenröret) i systemet då? kan man ha orginal eller måste man ha tex; slp´s y-rör också?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ta reda på fakta innan ni skriver....

Slutburk ger ingen effekt den tar effekt istället.
:eviltongue: Fel fel fel.... Det går inte att generalisera på detta sätt.

Krävs att man har ett helsystem om man ska vinna någon effekt och inte bara ljud som slutburkar gör.
:eviltongue: Fel fel fel.... Det går inte att generalisera på detta sätt.

Enda burkar som kan ge effekt upp mot org eller gå likvärdigt är sådana som stryper genomflödet,, endera exakt lika mycket eller mer. ex Tikkas burkar som är ställbara i motstånd.
Det gäller helt enkelt att ha samma motstånd för att inte tappa effekt och mer motstånd för att få effekt.. Högre motstånd = farligt att mixtra med .. Fördelen är att man får effektivare tillbakaladdning på oförbrända soppan, Men det är ytterst känsligt och kan lika gärna bränna sönder en kolv. Mycket därför dom flesta burkar som säljs är fegburkar,,dvs för lite motstånd,,fixar bara ljudet så att säga. Fabrikanterna törs inte lägga burkarna nära gränsen i motstånd eller orkar inte göra detta helt enkelt . Bäst är ju ställbara strypdämpare och inbänkat.

Man kan även strypa direkt i stingern,,Då kan man köra helt utan motstånd i dämarna eller utan dämpare.
Hyffsad sammanfattning i grova drag !! :beer:

För dem som vill lära sig lite mera hur det funkar : http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=14488

.

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
funkar det att bara ha pipa? eller är slutburk ett måste till pipan?

variator kitt och bestyckning är det nödvändigt? även på EFI?

mvh

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
SLP har en singel pipa som passar original burken till Polaris, vet inte om något annat märke har så också. Men då måste du isåfall se till så du köper rätt pipa annars åker du iaf på och köpa en burk också.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
funkar det att bara ha pipa? eller är slutburk ett måste till pipan?

variator kitt och bestyckning är det nödvändigt? även på EFI?

mvh
Om du vill bli snabbare så skulle jag rekommendera att köpa variatorkitet FÖRST. Bäst resultat för minst pengar, om jag får säga vad jag tycker.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Pipor och oljud hör 90-talet till.

Minns en ljuvlig marsdag i våras då vi kört ut till grillstugan i täftefjärden med våra skotrar. Och grillade korv i solen och lyssnade till en nyare skoter som på en isfläck gjorde skidres fram och tillbaka 150 meter för att kompisen fotade.

BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL, brööööööööööööööööl eko över fjärden och så tyst 10 sek. BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL, brööööööööööööööööl eko över fjärden..

Så lät det i en timme.

Nej behåll slutburken nu när 99% av skotrarna är miljövänliga ljudmässigt.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag har en teori om att när det är trimmat med pipor och portning mm så du har minst 160hk -> då får det låta men när det kommer en 500 på 80-90hk med en speedtech burk är ju något irriterande. Det skriker så man håller på bli döv och skiten rör knappt på sig. Därför har jag köpt en Bender slutburk till min SRX. Låter ytterst lite högre på fulla varv men gudars vilket fint och smattrande ljud på låga varv.

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har en teori om att när det är trimmat med pipor och portning mm så du har minst 160hk -> då får det låta men när det kommer en 500 på 80-90hk med en speedtech burk är ju något irriterande. Det skriker så man håller på bli döv och skiten rör knappt på sig. Därför har jag köpt en Bender slutburk till min SRX. Låter ytterst lite högre på fulla varv men gudars vilket fint och smattrande på låga varv.
Ord från en klok man!

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Om du vill bli snabbare så skulle jag rekommendera att köpa variatorkitet FÖRST. Bäst resultat för minst pengar, om jag får säga vad jag tycker.

Jo hade funderat på att variatorkitt men men.. har en pipa på G till ett bra pris och då tänkte jag att skönt ljud är verkligen inget man tackar nej till :) men kan man köra den med vanliga slutburken? -+ effekt? går dåligt? f6 -04.. :) Tack!

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Körde med Bikeman stealth och originalburk på min 7'a.
Funkade fint som tusan.
Men gör något åt variatorerna, det är där du har effekten.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Jo hade funderat på att variatorkitt men men.. har en pipa på G till ett bra pris och då tänkte jag att skönt ljud är verkligen inget man tackar nej till :) men kan man köra den med vanliga slutburken? -+ effekt? går dåligt? f6 -04.. :) Tack!
Du måste ta reda på om du får åka med org burk!! (förmodligen) kan i vissa fall måsta köras mot öppen burk,,Motståndet kan sitta i stingern.. Men ta reda på märket så hittar du säkert info om detta;)