Slutburk??? Vem är "bäst"

Thekeffo

Välkänd medlem
14 dec 2008
152
0
6
Tjena har precis varigt och köpt mig en rev 800 -05 och killen som hade den innan verkade älska variatorer.

Grejjen är den att killen innan har ställt variatorn efter bänkning och verkat lyckats rätt bra då han enligt diagram fått ur revven 74,9 hk på mattan.

MEN nu ärde inte de de hanlar om utan de handlar om att jag är ett inbitet "trimm"-burksfan och ja , jag vet också att vissa burkar kan tappa ett par hk men jag är villig att låta de passera bara pga att jag blir så ***** taggad av ljudet!

Jag har igentligen 2 st frågor:

1: kan de ge en större effektförlust på min skoter som är så pass optimerad i variatorn?

2: vilken burk är bäst? Dvs skönt ljud - minst effektförlust.

Mvh
/Robbin
 

kviiten

Välkänd medlem
19 okt 2008
162
0
6
vuollerim
1: jo det kan ge effektförlust, då skotern blir med varvvillig med skrammelburk (rätta mig om jag har fel)
2:du har ju tikka och mbrp som gör burkar som går med hk-vinst. sen så om du vill ha en burk med skönt ljud så har du speedtech och jaws
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tikkas burk med ställbart motstånd funkar..den ska ge nån hästar oxå enligt dyno... dock måste du veta hur mkt mottryck du ska ha för din maskin.sen kostar den en slant=)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
SLPs burkar ger också någon hk och det jag älskar med dom burkarna är att dom låter inte illa, det låter nästan som original. Bara lite vassare ljud.
 
Last edited:

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
tikka ger mest hk men är dyrast
mbrp ger 2-3hk enligt tillverkaren, hade det på min rev800-05,gick riktigt bra!
har även provat speedtech, den tar hk och låter illa,men är billigare.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Speedtech burkarna måste det vara något stort fel på. För på något konstigt sätt kan dom strypa bränslet. Min kompis köpte en till sin F7a EFI och dom går ju ganska fett STD, stiften är ju nästan svarta men när han monterade burken fick den åt helvete för lite sås. Stiften var kritvita, han hade en oändlig tur att den inte skar. En annan kompis hade en speedtech på sin xc 500 och dom är ju väldigt överbestyckade STD så hans gick faktiskt lite bättre med burk, då var stiften nästan perfekt till skillnad från STD kolsvarta. Jag hade en mbrp (1 DAG) på min gamla edge 600 och den gick mycket sämre med den, det var sjukt så den tappa effekt på toppen.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Speedtech burkarna måste det vara något stort fel på. För på något konstigt sätt kan dom strypa bränslet. Min kompis köpte en till sin F7a EFI och dom går ju ganska fett STD, stiften är ju nästan svarta men när han monterade burken fick den åt helvete för lite sås. Stiften var kritvita, han hade en oändlig tur att den inte skar. En annan kompis hade en speedtech på sin xc 500 och dom är ju väldigt överbestyckade STD så hans gick faktiskt lite bättre med burk, då var stiften nästan perfekt till skillnad från STD kolsvarta. Jag hade en mbrp (1 DAG) på min gamla edge 600 och den gick mycket sämre med den, det var sjukt så den tappa effekt på toppen.

kan förklara detta fenomen då.. speedtech burkarna har förbannat lågt motstånd..detta resulterar med mer flöde..och eftersom att den har mindre motstånd så suger motorn mer eftersom att den får ut "mer" avgaser..detta resulterar då till att den får för lite soppa när den suger mer luft.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Köpte du den ifrån Boden? :)

Hehe nä jag är nog inte han.. jag har en Summit 800 2004.. dock så är jag Jonas systers kille hehe..
 

Kopperblade

Välkänd medlem
23 aug 2009
144
0
6
Bräcke
Sv: PPP

:rock: "PPP" :rock:


Ski-Doo : http://www.precision-performance.com/ProductList.asp?DeptID=12

Där har ni slutburkar som verkligen levererar någonting !

De har hållit på längst av alla och vet hur dem skall byggas för att funka samt att kvalitén är på topp !

Ni som har dem vet vad dem presterar och ni som köper dem kommer inte att ångra er ! :beer:



.
Är det nånn som vet vart dessa kan införskaffas, i Sverige:hmmmm:
 

Kopperblade

Välkänd medlem
23 aug 2009
144
0
6
Bräcke
Är i valet och kvalet, är sugen på en slutburk men vet ej vilken jag ska köpa. För tillfället står det mellan Tikkas MS burk, SLP, SPI eller Super Q. De två senare har Pe Performance till salu. Tipsa gärna, bra dåligt etc...
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
angående slutburkar... på sdi maskinerna sitter de ju avgasnåtgivare på slutburken undrar om man köper en burk om de e fäste för dessa på dem? eller ska man skita i burken för jag har hört att mindre motstånd i burkarna gör att dessa givare brinner sönder och en ny kostar lite grann av skjortan????eller?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Nån som vet pris på Tikkas slutburk ?
3495 tror ja basic kostar... sen finns den nog i kolfiber för 3995.. =)

Finessen med den är ju att du kan ställa in motståndet i burken... men sedan så kommer ju nästa problem.. hur vet du hur du ska vrida den utan bromsbänk som bekräftar vad som är rätt å vad som är fel? Du kanske vrider åt fel håll så du har -5 hk istället å de känns ju jä*la onödigt :confused::eek:

angående slutburkar... på sdi maskinerna sitter de ju avgasnåtgivare på slutburken undrar om man köper en burk om de e fäste för dessa på dem? eller ska man skita i burken för jag har hört att mindre motstånd i burkarna gör att dessa givare brinner sönder och en ny kostar lite grann av skjortan????eller?
Haha alltså så länge du köper nå vettigt så tror ja absolut de är väl beprövat... men bygger du en själv så kommer du nog bränna givare på rullande band å de känns ju väldigt onödigt :hahaha: