Slutburkar och oljudsystem

Vad tycker du om Slutburk / oljudsystem

• Låter f-djävligt , skottpengar

Röster: 116 44,4%
  • Låter underbart, tänk om alla hade ett.

Röster: 68 26,1%
  • Nja , varken eller, påverkar varken mig eller andra.

Röster: 34 13,0%
  • Bryr mig inte

Röster: 43 16,5%

• Totalt antal som röstat
    261

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tänkte sticka ut hakan och köra en omröstning gällande Slutburkar och oljudsystem då det finns ett antal uppfattningar om dessa :)

En hel del verkar vara av uppfattningen av att hur en skoter låter inte påverkar folk alls. Dvs högt eller lågt ljud spelar ingen roll , skotern är ju skit ändå... tex :)

Andra anser att folk som normalt är neutrala i denna fråga påverkas åt det negativa hållet ...

Så därför kan det ju vara intressant och se vad vi som kör skoter tycker :)

Last edited:

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Jag röstar inget alls. Jag tycker de låter coolt men i viss mån, ska man ha en slutburk så ska man respektera folket i omgivningen MER, å då många inte klarar av det med en standard skoter så tror ja inte det går med en slutburk heller då man gärna ligger å pumpar mera då.

Vet till bilar finns det en eftermarknads grej till avgasröret som ser ut som ett y kors nästan, en e inlopp den andra går rakt ut å dne 3de går genom hela systemet, skulle haft nå liknande på skoter, då man åker där folk kan störas "svårt att tyda ja" kör man med de tysta å då man leker i bergen osv slutburk. men då skulle alla följa detta.
Ja ni förstår säkert vart ja vill komma :D

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Håller med LindeMan hära. Visst, en del burkar låter riktigt schysst, men oh lord om alla hade slutburkar - som ett omröstningsalternativ lyder. Isåfall skulle man allvarligt få någon slags hörselskada. DÅ, hade det varit skottpengar.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det är ju lite halvsvårt att komma på alternativ som passar alla... Men jag syftar förståss på slutburkar och system vars "enda" funktion är att leva om mer.

Last edited:

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Sånt är ju helt meningslöst... jag fattar inte varför folk vill köra omkring med sånt skit som bara lever om!? samma sak gäller bilar, många har såna där "japsdämpare" fast det låter mer som en prutt i en kakburk...fast dom tror väl att om det låter mer så har man mer effekt??:hmmmm2:

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Varför köpa något effektsänkande och nått som låter skit? Visst man sparar vikt men inget annat. Dessutom så blir "vi" bara mer hatade

SPARTA

Välkänd medlem
17 sept 2007
112
0
6
Sundsvall
Har aldrig fattat varför man ska ha något sådant på skotran. Brukar mest skratta när jag möter dessa på leden. Som sagt det leder ju bara till fler irritationer bland de som är emot skoteråkandet.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Skulle helst av allt ha en skoter som var helt tyst jag. Skulle vara guld, och inte ska den få lukta något heller.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag tror det skulle vara hur kul som helst.
Varför måste det låta som satan för att man ska ha roligt?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Onödigt enligt mig, ska det skrika ska det skriva från något effekthöjande, typ trippelpipor/quadpipes låter underbart :)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Trippel/quadpipes är ju grunden för att få bra sång i en 2-t motor. Vilket inte är något som en liten 2-cyl motor lyckas med.

Det låter skönt för en motorfantast, men det är samma sak för en skoterhatare, spelar ingen roll vad som sitter under huven så blir man dåligt bemött på leden av skidåkare och fjällnissar.
Det enda man kan göra är att försöka visa så mycket hänsyn som möjligt till dem när man passerar, men det verkar inte alltid hjälpa.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Jag tror det skulle vara hur kul som helst.
Varför måste det låta som satan för att man ska ha roligt?
Sa jag att det ska låta som satan? Han sa att den skulle va helt tyst. det skulle inte vara kul. Bygg er en elskoter om ni vill ha helt tyst och luktfri skoter och sluta klaga.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Trippel/quadpipes är ju grunden för att få bra sång i en 2-t motor. Vilket inte är något som en liten 2-cyl motor lyckas med.

Det låter skönt för en motorfantast, men det är samma sak för en skoterhatare, spelar ingen roll vad som sitter under huven så blir man dåligt bemött på leden av skidåkare och fjällnissar.
Det enda man kan göra är att försöka visa så mycket hänsyn som möjligt till dem när man passerar, men det verkar inte alltid hjälpa.
Precis, finns inget skönare 2takts ljud än en trippel. :D

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Slutburkar som endast lever om är fan bara helt och hållet skit. Men om man slänger pipor, helst på en trippel, som det förövrigt borde vara lag på att det ska sitta från fabrik. Då är det att göra världen bättre. Men som sagt, varför lägga pengarna på nått skit som slutburkar när det finns pipor?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Låt oss hålla oss till slutburkar och oljudsystem. Det är det röstningen gäller.
200 visningar och inte mer än 50 röster :-(

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
Det finns ingen som kan neka att en tikka slutburk låter förjävligt.
Visst finns det burkar som låter som skit. Alla burkar sänker inte effekten har hört att speedtech burken kan sänka effekten på vissa maskiner. I ett nummer av snowmobiles tidningen förra året så stog det att tikkas nya kolfiber slutburk gav en effekthöjning på 9hk+ på ski-doos nya xp.Men om det nu stämmer vet jag inte.Och om man får ha pipor så tycker jag att man ska få ha slutburk, för en gammal polaris storm 800 med pipor man kan inte säga att den är tyst när man ger fullt?