Smalare framvagn ext 530 -91

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sitter och funderar på sommarens hobbyprojekt.

Har en gammal ext 530 -91 som jag kör just nu, och har lite ändringar jag tänkte göra till sommaren.

förutom att renovera boggien, tänkte jag jaga rätt på en matta med högre kammar, 345/38/32, för bättre skjuts i lössnö, då det är roligare att köra där. tänkte även byta drivhjulen och dreva ned den 2 kugg så den orkar ordentligt.

Nu har jag tittat lite på framvagnen och undrar om det finns att få tag på kortare stag till den så man får lite smalare spårvidd. typ 5-7 cm skulle vara perfekt. antar att det går kapa och svetsa, men det vore kanon om det fanns kortare att ta från någon annan maskin. det är chassiet med afs.

Några tankar eller vetskaper om detta?

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
låter ju som ett roligt projekt... men angående bredden mellan skiderna så kan du ju även höjja den lite fram så blir den ju smalare + högre :)....

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
jo, jag kom faktiskt på att en höjning tjänar jag mer på, och är nog dessutom mycket lättare, ska titta på det idag.

Skidtrycket ökar ju, så jag ska se hur det blir med lyftförmågan, den går inte släppa mer på främre balataremmarna i boggien än vad som redan är gjort, men så lyfter den iof skidorna ganska bra.

meka för mekandets och idé-testandets skull är den roligaste sortens mekning =D

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Jo jag kan verkligen rekomendera ditt bygge, jag har en 345x38x32 rippsaw i min 90:A, sen satte jag bara dit Öhlinare fram och tog bort krägningshemmaren och satte på ett moutain cat styre, men jag har drevat ner den till 19/43 tidigare hade jag 24/40, sen kan du ju få böka lite med variatorerna, men det hör ju till

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Vad är det egentligen som är krängningshämmare?

styret på min har jag bara vinklat fram lite grann, det blev en 6-8cm högre då och jag står mycket bättre på den när jag kör. men mattan e för klen.

Har du några problem med överkuggning på din?

Edit: Drevningen på min är 19/39 tänkte dreva ned den lite så den orkar bättre i snön. undra vilken drevning för att kunna behålla 70 länks-kedjan? eller gå ned till 68 länkar. räcker det med 17/39 kanske? och 68 länkar?

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
jag tror jag har en 70länkars men är inte säker, jag får då inte dit 19/44 då behöver jag då ingen sträckare osså måste du sätta dit dom exakt samtidig, nej sen jag bytte matta har jag aldrig hafft en överkuggning, tidigare hade jag vid 2/3 till full gas varje gång i ljupsnö

Krägnigshämaren går rätt igenom buken en sexkantig axel, sitter bakomför nedre a-armen(mot motorn till) min vart då mycket följsammare, men inget jag rekomenderar för personer med dåliga dämpare, på min märktes det som inte då jag har nästan nyrenoverade Öhlinare

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Låter helt kanon det här!

börjar bli sugen, synd jag inte börjar förrän till sommaren hehe.

Det blir nya dämpare både i boggie och fram, ska försöka se om det går få dit längre dämpare fram, för då borde den bli lite högre och få smalare spårvidd.

Tänkte renovera boggien när jag ändå har lös den och byter matta.
Blir nog nya drivhjul också, men försöker utan "no-slip" till att börja med.

Blir det som vanligt så är jag färdig med projektet under semestern och sen sitter man och längtar efter snön så man kan prova hur den blev haha!

Tack för tipsen och hjälpen. Kommer du/ni på nåt mer så lägg gärna till era tankar här.

//Dennis

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Kolla med bengans dom brukar då ha ut Ölinare för AFS skidorna(typ samma som jag har) dom går inte höja hur myket som helst, tror mina är typ max kan lyfta skotern max 1cm då lättar skidorna från backen

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Har varit ute och lyft och kollat runt framvagnen idag, och mina fjädrar ser ganska slut ut, den går lyfta ungefär en dm, kanske mer innan skidorna kommer upp. är det bara att byta fjädrarna som sitter runt dämparna? för dämparna är inte i så tokigt skick. eventuellt om det går chimsa de fjädrar som sitter där, iaf för stunden. Krängningshämmaren ska provplockas bort ganska snart, och provköras, men vinglig kan den nog bli haha.

det lär i alla fall behövas friska fjädrar och dämpare om det ska funka utan hämmare. Ska lossa den i morgon och ta en provtur om jag hinner.

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Orginal dämparna tycker jag är ett stort skämt jag körde av en, och dom värkar bara va hydraliska, vilken skilnad det blir med gas inget gungande eller genomslag, ska du köra med dom där dämparna gör ingen helomvändnig på nån väg eller så, kan gå rigtigt illa

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Det har du nog rätt i, den vill ju upp på ena skidan även MED hämmare. ska lossa hämmaren idag om det blir lite mildare, och prova lite fint vad skillnaden blir. blir inget handlat i delar förrän i sommar. (första vintern i huset blev dyrt hehe)

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Haha, njae, köpte huset i juni, och vid första stora regnet lät det som om en elefant stod på dass å pissade på golvet. (badrummet var utbyggt utanpå själva huset, som är ett timmerhus från sent 1800tal.)
Det var utbyggt på 80 talet och fuskat som attan. så det hade kommit regn och smältsnö in mellan själva husväggen och badrumstaket. (då huset är tvåvåning och badrummet bara en våning.
Jag fick riva allt ned till grunden. tak väggar, golv. och riva bort en stor del av timmerstommen. då det var ruttet. anticimex fick komma och fungicidbehandla sen när det var bortrivet. Byggde allt själv med hjälp av min snickarkunniga morsa. och det gick lös på ca 65 000kr. Nytt avlopp, vattenledningar, el, porslin, golv, väggar och tak. Sen nu när vintern började, så började elmätaren ticka iväg i rasande fart. mellan 4500 - 5200KWh/månad. givetvis håller ju elpannan på lägga av. elda går inte för först måste jag renovera hela skorstenen. (blir kamin sen när DET projektet är klart) Köpte luftvärmepump för en månad sen, IVT´s största, och nu första månaden, då syrran, hennes karl och deras unge bott hos mig och tjejen, och det har gått flera tvätt och diskmaskiner per dag, så hamnar notan på 2150KWH, räknat från 15/ till idag 15/2. räknar med att den hamnar under 1500 nästa månad, för de får sin lägenhet färdigrenoverad nu till veckan. Men det har dragit iväg en 100 000-130 000kr extra och en massa el att betala ikapp, så just nu har jag knappt råd att köra skotern runt gården. blir en full tank varje löning och sen terapi i att planera mekandet. och även meka sånt som inte kostar delar. =D Annars hade jag redan gjort allt med skotern, som jag kommit på hittills.

Just ja, nån körde ju på bilen och smet, så där blev det självrisk och lite andra kostnader....

Så skotermekandet är ren glädje och terapi haha