Snälla titta in och hjälp:D

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hej jag tror att jag ska köpa en rave 800 sp 01a nu på måndag jag får den för 15000 pgrund av ingen gnista sen han plockade ut motorn och lämnade boggyn på lackering snälla nån hjälp. tycker ni att jag ska köpa den?
Vad kan det vara för fel?

Tack på förhand:pontus

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hej snälla titta in och hjälp

Hej jag tror att jag ska köpa en rave 800 sp 01a nu på måndag jag får den för 15000 pgrund av ingen gnista sen han plockade ut motorn och lämnade boggyn på lackering snälla nån hjälp. tycker ni att jag ska köpa den?
Vad kan det vara för fel?

Tack på förhand:pontus

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Sv: Hej snälla titta in och hjälp

Det bästa du kan göra är att ta med dig en mekar-kunnig som kanske kan se på plats vad som är fel. Samt att du sjäv går igenom chassit m.m för att hitta "dolda" fel. som sprickor m.m.

Mvh

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Om man inte har någon ide själv om vad som är fel eller inte kan mecka själv kanske man inte ska köpa en trasig skoter??

Nu har ja ingen aning om hur mycket du kan men fick ovanstående uppfattning av ditt inlägg..

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna

Bombardier..
är inte säker på just dessa motorer.men rev motorerna var iaf kända för att bränna statorplattan och därmed inte få rätt gnista eller ingen gnista alls, detta går på ungefär 1500-2000 att linda om.så de är väl inte världens största problem (om det är de).
har killen satt i tändspolen så att den får ström?^^ mkt vanligt att man glömmer det när man lossat på dem (iaf av min egen erfarenhet^^).
Det som oxå kan va lite illa är när han tagit ut motorn, och sedan när han dammat tillbaka den, har han använt rätt verktyg så att motorn inte hamnar snett eller dyligt så den inte käkar ett tjåg med remmar för dig sen, men även det är väldigt lätt att fixa då de bara är å gå till en skoterfirma å låna detta "verktyg".
Annars är de väl bara å kika efter sprickor, och kika i bandtunneln om den ser skruvad ut "sne".
Men som ronyaldo säger, ta me någon som är rätt kunnig och har skruvat förut. som vet va han snackar om så brukar de bli bra:)
Men de där me motorn tror jag inte är någon dyrare historia utan koncentrera dig mest på chassit.de är de som är dyrt å laga:)

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Kolla alla anslutningar,kabelbrott,glapp eller dålig kontakt,kan även finnas en kortslutning någonstans.Kvarstår felet kan du mäta upp spolen (spolarna).

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik

Tack så jätte mkt för all hjälp det uppskattar jag:p
Det är inga sprickor i boggyn tror jag jag tar med min pappa han ar van att skruva och det är en god kompis till pappa så han luras nog inte.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja..bara ta hem å leta. Om du inte får igång den är de bara att sälja den i delar så får du garanterat tillbaka pengarna å lite till.

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
fyfan.. kanon pris!! !
men har man inte bekanta sig med och skruva så mkt så kan det bli problem..
säger som stins1! köp skotern får du inte igång den så skrota den o sälj i delar! du kan omöjligt gå back iaf : p

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Men jag är skruvkunnig skrev sådär för att många ska titta in men är det någon som tror att cdiboxen är felet en sån går ju typ på 6000 men det borde ju inte det för att den har ju bara stått still:D

Det är en Lynx rave 800 special 01a vet nån om det är back på dom??

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16

Jag hade köpt den, 15papp är som fått! Men den måste ju va i dugligt skick så de är värt, men även om du måste fixa för 5000 så är de ändå billigt.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik

Jaa jag ska nog köpa den + att han hade laggt ut mkt pengar på den tex styrhöjare, crosstyre,ELSTART,lämnat in boggyn på lackering,3st remmar ,och orginaldekaler för 3000kr! men lagad huv men ska slipa ner den och lacka den i orginal RÖD färg eller vad tycker ni??Så man får tbx pengarna när man säljer den:D

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16

Vill inte låta negativ, men de låter för bra för att vara sant, men de kanske de är :rolleyes:

Hade inte tvekat en sek..

R

Robin

Jag ser det som såhär, kolla upp vad en rave 800 i normalskick går på. Dra därefter av kostnaden för den här skotern plus summan det kostar att repa den vid "Worst case senario" fel plus allt annat du hade tänkt lägga ut på skotern, som lacka huv osvosv. Om du efter allt detta fortfarande ligger under priset för att köpa en helt OK likadan skoter så har du gjort en bra affär, annars hade då iallafall jag avstått från köp. Om det nu inte är så att du är villig att spendera ett överpris bara för att lära sig mer om skoterns uppbyggnad vilket också i många fall kan vara riktigt lärorikt.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
En sån går på mellan 40 och 55 tusen och jag tror inte att jag behöver lägga ner mkt pengar vi känner en proffslackerare så det kostar typ 200kr.
och felet kan vara enkelt tex tänningen fast det kan som värst vara cdiboxen men det tror inte jag för att ´skotern gick tills att han skruvade i sär den och sen när han skruvade i hop den så hade han ingen gnista kan vara enkelt..och det är mkt tillbehör och är i välldigt bra skick bara en liten spricka i dynan och lagad huv men ska slipa ner den och lämna in på lackering.han har instalerat elstart och gjotrt ett efecktsystem och följer med nya orginaldekaler för 3000kr så det blir nog en affär på tisdag:D

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
köp den! du har ju runt 15-20 tusen på dig att fixa till den om du ska komma upp i samma pris som dom andra 01ornas 800! och för dom pengarna får du nog till den.