Snödjup/före Hemavan Tärnaby?

Albin

Medlem
7 nov 2006
16
0
1
Umeå
Jag och några polare ska upp nästa vecka och köra, verka på smhi va de ända stället i svenska fjällen med lite snö :(...
Men hur är det riktigt, skulle va bra med nån rapport från nån som kört, finns det någon stan som man kan köra där det är lite mer?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Har jobbat där en månad, sen i jul alltså. Har faktiskt kommit nu 2dm kring samhället & uppåt. Alltså inte mycket, by borna har berättat själv att det här är utöver det ovanliga!

Men uppmot fjällen har jag inte varit, men lovar som på alla andra ställen att du hittar något område med meter djup snö..
 

trapper_440

Välkänd medlem
6 nov 2007
128
0
6
skellefteå
var och körde skoter i hemavan på jullovet nere i byn var det lite snö och dåliga! leder men desto högre upp du kom desto mer snö blev det jag körde då fast ett antal gånger :)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag var uppe vid Ryfjället igår ligger ju ca 3 mil öster om Tärnaby och där var det gott om snö runt 100cm och var även vid Forsmark på södra sidan om älven där var det riktigt mkt snö på sina ställen 100+ cm satte fast ny skotern där :p men jag ska upp till Tärnaby på onsdag med skotern så då borde jag veta.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej Jag var i Hemavan och Tärnaby idag med bilen och igår var jag med skotern i Tärnaby. Det var lite snö på vissa leder runt Tärnaby men i det storahela så var det helt ok med snö. Jag skulle tippa på att det är ca 50 - 60 cm men kommer man upp lite på fjällen och österut så ökar snömängden.

Vem vet vi kaske ses på leden nmär ni kommer upp :)

Mvh David
 

Albin

Medlem
7 nov 2006
16
0
1
Umeå
Tack så mycket för rapporten, låter ju bra de där...
Jag ska absolut hålla ögonen efter en Mtx, om vi möts kan du ju få tippsa om bra ställen där vi kan köra fast ;). Jag kommer iaf köra en gammal v-max 600 Xt, med termosar och lite längre än orginal, man skulle kunna kalla den warrior :rolleyes:.
 

Dragon

Välkänd medlem
1 dec 2005
132
0
6
Norge
Är bra føre i fjällen rundt hemavan/tärnaby. Nede i hemavan är det inte myket snø, inte heller i lavlandet rundt Tärnaby. Men klatrar man lite up, typ 100m så blir det riktig bra. Det är inga problem at kjøra verken till Hemavan eller Tärnaby, för at tanka..
Var där forrige hälg, och jag kan lova dig, at enkelte platser fins det gött över metern på myror, mens i drivorna är d hur myket som helst!