Snöskoter Hjälmar!?

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Vart kan man köpa bra och billiga hjälmar.

En från jula 699:-
641065.jpg

Eller finns det mer "kvalllitéts hjälmar för rimmliga pengar?

Vart finns dessa?

Vad skilljer typ jula hjälmar mot de dyrare hjälmarna?

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Om du vill ha billiga hjälmar finns det på jula och biltema. Jag skulle rekomendera en crosshjälm istället för en integral. För integralhjälmen har en tendens till att imma igen utan ett "vinter visir" som finns till de dyrare hjälmarna

Det går ju att beställa märkeshjälmar från webshoppar också.

Det som skiljer är materialet i hjälmen, samt inredning. De dyrare brukar ha en anti-bakteriell inredning som är uttagbar och tvättbar. Samt att de dyrare har lite snyggare design. Sen skiljer det lite på vikten.

Jag kör själv med en Airoh hjälm. Väldigt skön. Har testat att köra med en jula hjälm, funkar skitbra den också. Köpte Airoh hjälmen mest pga designen och den ganska låga vikten:p

Samma viktklass som på min Airoh hjälm, fast ca 1500:- billigare;)
http://www.jula.se/crosshjalmar-i-glasfiber-130465

Så det är hugget som stucket, beror på hur mycket du vill lägga, om du vill lägga lite mindre och få en funktionell hjälm eller lägga lite mer och få en snyggare också.

Det finns även en del trådar om det här ämnet, så prova sökfunktionen också

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Ska du investera i en hjälm så titta på även vikten, de ska väga så lite som möjligt.

Snåla inte på hjälmen, utan köp en bra hjälm annars kan du lika gärna köra utan. Billiga hjälmar är inte alltid sämre, men titta dig inte blind på priset utan hitta en bra hjälm och låt inte priset styra. Se till så den har så många godkännanden från olika testinstanser som möjligt och minst DOT godkänd.

Tunga hjälmar kan orsaka mer skada än nytta, kör du in i något i relativt låg fart så kan nacken ta stryk även om du inte ens åker av skotern och slår i något.

Last edited:

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
Av allt man ska lägga pengar på så är hjälmen viktigast han skyddar något ganska viktigt. Men Har hört av många att det viktigaste är vikten så att nacken inte blir sliten i så mycket.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Håller med Lynx95.
Att hjälmen är bra är det viktigaste, och gärna med en så låg vikt som möjligt.

Har kört mc i 23 år och har tänkt använda samma hjälm nu när jag letar efter en skoter.
Det är en Xlite X-901 som väger 1550g med utandningsskydd (för att slippa imma på visiret).

Har tyvärr fått lära mig den tråkiga vägen att en mindre bra hjälm var en bidragande orsak till att jag numera saknar en bror, fast asfalt är iofs hårdare än snö.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Håller med Lynx95.
Att hjälmen är bra är det viktigaste, och gärna med en så låg vikt som möjligt.

Har kört mc i 23 år och har tänkt använda samma hjälm nu när jag letar efter en skoter.
Det är en Xlite X-901 som väger 1550g med utandningsskydd (för att slippa imma på visiret).

Har tyvärr fått lära mig den tråkiga vägen att en mindre bra hjälm var en bidragande orsak till att jag numera saknar en bror, fast asfalt är iofs hårdare än snö.
Aj då! Jag får beklaga.
Har gått upp lite och funderar på Xpeed de ligger runt 1600:-
Eller hur är Nolan hjälmar Har sett en Nolan N62 http://www.nolan.it/catalogo_10.jsp?iditem=104&lng=en

Är någon av dessa hjälmar bra?

Senast redigerad av en moderator:

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag kan ge dig ett tips ang. visir det kommer alltid att imma/eller frysa igen oavsett vad du smörjer in det med och det slutar med att du blir trött på att du snålade... Jag har en lite dyrare hjälm och ett elvisir med sladd till skotern, jag ser att du har en "riktig" skoter så ström finns om du snor från ciggpluggen direkt eller via en kabel från baksidan ciggpluggen och upp till styret.

I vinter skall jag testa en krosshjälm samt ett par gogglar som passar den hjälmen så för vi se hur det funkar på mitt ansikte.
Jag brukar svettas en del och då immar allt och sen när jag kör fryser skiten till is :)

Vill du ha tips på hjälmar så kan jag surfa fram med du får räkna med 4-5tusen tyvärr, Biltema kanske har elvisir till sina med?

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...

Farsan kör med en sån, med s.k. "vintervisir". Den fungerar som ett par vanliga goggles med dubbelglas.
Funkat kalas, lite imma har det blivit när det har varit riktigt kallt och man har åkt sakta. Dock användes inte andningskyddet.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16

Farsan kör med en sån, med s.k. "vintervisir". Den fungerar som ett par vanliga goggles med dubbelglas.
Funkat kalas, lite imma har det blivit när det har varit riktigt kallt och man har åkt sakta. Dock användes inte andningskyddet.
oki, snygg hjälm. Vad är det för märke och modell? Prislapp?

B

Buktholmen

Där är hjälmen jag använder, fick den för 1300kr,väger 1380+50gram, är jävligt nöjd med den! :)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Nolan hjälmarna är bra, har en själv.
men se till så att det är en modell som går att komplettera med utandningsskydd.
Jag har inte använt min hjälm än för skoteråkning, men när jag har åkt mc i minusgrader så har det varit väldigt bra att ha för att undvika imma på visiret, eller i alla fall minimera mängden imma.
Fast lika bra som el-visir är det inte.

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Jag föredrar crosshjälm med goggles och facemask, integral med "vanligt" visir är det sämsta jag varit med om när det gäller skoteråkning.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det är en HJC, exakt modell vet jag inte. Pris 1595:- - 2195:- beroende på modell.
Den väger dock lite grann ca 1500g +/- 50g.
Exempel på modell:http://www.garage24.se/web/Vinter/Personlig_utrustning/Skyddsutrustning/Hjalmar/HJC/Hjalm_HJC_CS-12_Snow/Bla__MC2__Cyclon-0258131.aspx
Har haft en sån med dubbelvisir, fungerar bra för pulkdragning-fungerar inte alls om man kör aktivt.
Köp en bra crosshjälm med utandningsskydd, HJS har utandningsskydd man kan köpa som tbh om du hittar en hjälm som saknar det.