Snabb hjälp med att få fast boggien!

PoppeN_

Medlem
16 dec 2009
42
0
6
bureå
hejsan, nu är det så här att jag och min pappa skulle byta boggie och matta på min polaris xc 440 -92, vi köpte en matta som har samma mått som den gammla men 32mm kammar ist för 19mm. nu har vi fått på mattan och boggien ska dit, det är en ny boggie men har samma mått så den ska passa! men vi får inte dit den :(? vi fäster den i dom främmre skruv hålen, men när vi ska fästa den i dom bakre når den som inte.. den sitter som 10 cm för långt fram,:( jag vet inte hur vi ska få bak den det är som att mattan är för kort, men det är den ju inte.. så nu skulle jag villja ha lite hjälp, hur brukar ni göra när ni ska sätta dit boggien ? snälla skriv så fort som möjligt, snön har just lagt sig där jag bor och jag vill bara ut och köra:):)
TACK:)

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
det som satt på var en original och den som vi ska sätta på är en x-tra 10 ! =)

om det är en annan boggie än original så är sannorlikheten att fästhålen är på samma ställe ganska liten....du får mäta vart fästerna sitter och hur långt mellan dom det är på en skoter som har en x-ta 10 boggie.

PoppeN_

Medlem
16 dec 2009
42
0
6
bureå
jag har mätt, det är samma längd från där man fäster dom främmre skruvarna till där man fäster dom bakre skruvarna på boggien! det är 63.5 cm om jag inte minns fel!:I

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Är det rätt mått så passar det.....har du även kollat måttet mellan drivhjulen och främre boggiefästet? det måttet bör ju vara ganska lika för att mattan ska räcka. (att du slackat på mattspännaren det som går tar jag för givet)

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
jag satte för någon dag sen i en extra - 10 boggie i kompisens polaris XLT - 94 (om jag inte minns fel) å vi fick borra nya hål för boggien..

LimeD

Aktiv medlem
21 jun 2009
90
0
6
sävar
jag hade samma problem som du efter att jag tagit loss boggien från en xc 600 -00 för renovering. När vi sen skulle sätta fast den igen så var den för lång för att passa in. det vi gjorde var att spänna ett spännband mellan främre och bakre axeln och som trycka ner den bakre dämparen det som behövdes för att få in boggien. efter det var det hur lätt som hellst att få fast boggien igen :)

boggien funkar som den ska iaf men jag tycker ändå det var skumt eftersom det var samma boggien som satt på den från början bara renoverad :stupid:

PoppeN_

Medlem
16 dec 2009
42
0
6
bureå
aah okej, men asså om man trycker ihop dämparen som vi har gjort så kommer det inte längre bak ändå, bara längre ner.. så det går ändå inte, :( säljer snart skiten..

LimeD

Aktiv medlem
21 jun 2009
90
0
6
sävar
jag var just ute och mätte hur långt det ska vara mellan hålen med boggien fast satt på skotern och då ska det vara 58,5 cm om det nu hjälper :) (vad jag vet så sitter det x-tra 10 boggie på xc 600 -00). Ser juh nu att 4Stroke-rider redan gett ett bra svar hur man ska göra :bigsmile:

LimeD

Aktiv medlem
21 jun 2009
90
0
6
sävar
ja så gör bara som 4Stroke-Rider sa :) sen drar du åt tills det är 58.5 cm mellan bakre och främre axeln och sen är det bara att få in boggien sen ta bort spännbandet