Snabb touring skoter

Kedos

Ny medlem
16 okt 2015
2
0
1
Rimbo
Behöver hjälp med att få förslag på en bra touingskoter med mycket effekt i o begagnad för runt 30 000kr.....

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Pantera 1000 är väl de effektstarkaste, ligger på runt 170-175 hk i uppgiven effekt.

Annars brukar väl de flesta märkenas 800 or ligga på mellan 130-150 hästar ungefär.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Mycket effekt men hade dessvärre en besvärande tendens att skjuta veven...

800-an håller nog bättre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Inte första gången jag inte håller med hjulboggie

"nog?"

Alla 800/900/1000 tripplar från -93 delar samma vev, och det har aldrig varit vevarna som varit problemet.

Yamahas srx tog mer vevar -98, än vad arctics storcubic tripplar gjort på 9 år.

Köp en 1000 om du ska ha en hårig touring.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är rätt ointressant hur ofta du håller med, sådant brukar inte vara viktigt för vuxna. :)

Jag känner till tre som fått vevarna trasiga på Pantera 1000. Nån pressning som släppte eller vad de nu sade. Gick förvisso på garanti men ledsamt att tex sänka skotern i flödvatten. "Nog" skall tolkas som att jag här och nu inte har de exakta siffrorna men ring föralldel till någon skoterverkstad och fråga om motorn ifråga är felfri.

Att lägre effekt också innebär mindre belastning är väl heller ingen nyhet. Men den tvåcylindriga 800-an är hållbarare.

Givet 30' så finns det inte mycket annat om du vill ha riktigt mycket effekt.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Viktigt är det inte, jag bara poängterar:)

Att du känner till 3 olyckar gällande arcrics mest sålda motor tycker jag låter som positiv statistik.

Känner för övrigt inget behov av att ringa en verkstad för att prata arcric cats motorer, jag vet dess brister, samt fördelar. Nekar inte till att det finns problem med många av arcrics motorer, känner till de mesta av dem då det pratas om det på arctics servicekurser varje år.

800 twin är för övrigt inte det bästa som lämnat fabriken, och just vevaxel renovering är inte ovanligt.

OM man ska köpa en arctic, touring för ~30k, med mycket effekt. Så är pantera 1000 det enda alternativet. Varken mer eller mindre hållbar än 800an som diskuterats.

Men ska man ha en som är billig att köra så finns det många bättre alternativ. En frisk pantera 1000 kommer ~12-15 mil på en tank.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Viktigt är det inte, jag bara poängterar:)

Att du känner till 3 olyckar gällande arcrics mest sålda motor tycker jag låter som positiv statistik.

Känner för övrigt inget behov av att ringa en verkstad för att prata arcric cats motorer, jag vet dess brister, samt fördelar. Nekar inte till att det finns problem med många av arcrics motorer, känner till de mesta av dem då det pratas om det på arctics servicekurser varje år.

800 twin är för övrigt inte det bästa som lämnat fabriken, och just vevaxel renovering är inte ovanligt.

OM man ska köpa en arctic, touring för ~30k, med mycket effekt. Så är pantera 1000 det enda alternativet. Varken mer eller mindre hållbar än 800an som diskuterats.

Men ska man ha en som är billig att köra så finns det många bättre alternativ. En frisk pantera 1000 kommer ~12-15 mil på en tank.

:)

Vi är nog rätt överens då.