Sne medar men raka stag?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hej!

Var ut på en kort sväng idag och vi for ut efter nått smalt spår så helt plötsligt kasta skotern i sida och kila fast sig mellan två stenar. Gick inte fort men ja låg ändå över styret och fick tag emot på huven då jag stod upp då den kasta i sida och sen tog de tvär stopp.

Tänkte väll inte så mycket på de men när vi fått lös skotern så ser vi att högra medan är sne. Så jag vrider styret rakt och medan pekar innåt, den vänstra är rak.

For till en kompis som är duktig på skotrar och vi kollar och ser att stagena är inte spruckna och om dom är böjda så är dom inte mycket böjda för vi såg ingenting. Färgen har spruckigt i svettsarna på A-armen men inga sprickor i svettsen

Så jag undrar om ni vet vad det kan vara. Ena medan är sne men stagen pch A-armen är raka. Nån som har nån ide om vad det kan vara ??

Har pratat me ÅF(känner han privat)och jag ska dit med den imorn efter skolan. Det går att köra men medan är sne.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Sne meda men raka stag ??

Nja. Det här är nog inte plasten i skidan. Har varit ut och tagit nåra bilder.

Nästan helt raka medar och snett styre.

Rakt STYRE snea medar.

Gud vad less jag är. Asså jag ser inget fel i stagen eller nått. Kan det vara så att den har hoppat över splindsen så medan är sne ställd ?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa

Du har nog böjt/vridit styrstången, men du borde kunna justera så styre o skidor pekar rakt

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å

Är det inte så att styrstången som har blivit sned?

Edit undie du var 2 sek snabbare :p

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik

Kan mycket väl "kuggat" om sig på splinesen bara att pröva att flytta tillbaka så styret blir rakt efter skidorna och funkar allt som det ska äre bara ut och köra igen :)

B

Biosteel

ja just du ha ju som en anslutning från styret ner under huven. kolla om det e den som ha fått sig en törn.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa

Kan mycket väl "kuggat" om sig på splinesen bara att pröva att flytta tillbaka så styret blir rakt efter skidorna och funkar allt som det ska äre bara ut och köra igen :)
Mmm borde va lätt fixat

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik

Jo precis, och tar det sedan i någonting eller att det inte går att styra fullt åt något håll från man börja felsöka lite närmare :)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall

Okej. Ska ta en ficklampa och gå ut och följa styrstången så långt jag kan. Han jag var till efter att detta hänt sa också att jag skulle ta lös där vis splinesen och kolla det.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

Styr stagen ser ut på följande vis har jag för mig...

Styrstång
...|
...\/
....\......____/
.....\........|-------- Stag mellan skida o styrstångsstaget!
......\ ____|
........./\...|
.........|.__|__/
.........|...
Stag mellan styrstång och skidor

Staget mellan styrstången och utgående stag kan vara böjt, då blir skidorna lika snea gäntimot styret!

;)

B

Biosteel

Styr stagen ser ut på följande vis har jag för mig...

Styrstång
...|
...\/
....\......____/
.....\........|-------- Stag mellan skida o styrstångsstaget!
......\ ____|
........./\...|
.........|.__|__/
.........|...
Stag mellan styrstång och skidor

Staget mellan styrstången och utgående stag kan vara böjt, då blir skidorna lika snea gäntimot styret!

;)

nått i den stilen jag menade men kunde inte förklara :rolleyes:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall

Tyckte inte de utgående staget såg snett ut. Jag tycker inget stag ser snett ut så ja ska kolla splinesen imorogn.

Ska köra in den i garaget nu så man har nå lyse och kan kolla lite bättre.

B

Biosteel

gör det så får du lite bättre uppsikt över saker o ting =)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall

Har nu kört in den och styrstången och det utgående staget är raka.

Lite bättre bilder. Så här står medarna är STYRET är rakt. Då pekar den högra medan inåt och den vänstra lite utåt.

Sen så går det inte att ha båda medarna raka samtidigt. Det är mer toe-in på högra medan är på den vänstra.

Kan den ha "kuggat" över på splinesen här uppe också.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu

Om den hade kuggat över på splinsen så hade den varit lika skev på båda sidor, inte bara på en sida.

Men den behöver du inte bry dig så mkt om. Ställ styret rakt sen justerar du bara skidorna med hjälp av styrstagen som går ut till spindlarna. Man kan juster bra mkt där, se till så du har runt 10-15mm tå-ut.

Och hört talas om SKIDOR?

och för det sista, har färgen sprucket vid svetsarna i a-armarna så har du fårr brytningar där, och jag kan lova att dom inte är rak längre, oavsett om det ser ut som att svetssarna har klarat sig.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall

A-armen kan ju bara ha flexat till så färgen har spruckigt. Nån ny A-arm ids jag inte köpa än..kör tills den går av iaf.

Kan den inte ha kuggat över på splinesen ute vid medarna ?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu

aldrig hört tals om att den ska kugga på splinsen. Justera med stagen tills det är rakt bara. Huvudsaken är väll att de går att köra

B

Biosteel

e
och för det sista, har färgen sprucket vid svetsarna i a-armarna så har du fårr brytningar där, och jag kan lova att dom inte är rak längre, oavsett om det ser ut som att svetssarna har klarat sig.

jag hade oxå tappat färg på min f maskin där och inte va den våldskörd ha för mig att det bara nöttes med tiden. det va ju trots allt en långmilare:ciao:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall

Var till ÅF och fråga om mekanikern kunde kolla. Han som visste vad man skulle kolla efter såg direkt att nedra bärarmen var krökt.

När man såg på spindeln så var den nästan rakt upp på höger sida och på vänstra sidan så luta den som den skulle. Sikken tur man har.

Har mailat Bengan, såg att han hade begagnade för 950kr och nya för 1250kr. Min ÅF tar 2074kr.

Om jag inte hinner få den till helgen ska ja justera stagen så medarna blir rakare så jag iaf kan köra i helgen.