Sno-pro kolvar till Lynx enduro 700

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Hallåj,
Går i kolvbytar dagarna nu på min enduro 700 -02.
Har kikat runt lite och vet många polare som kört med sno-pro kolvarna på deras skotrar vilket verkar fungera helt okej.

Vad anser ni, vågar man hinka i ett par sno-pro kolvar i en 700 och lita på att det kommer hålla 400mil? Jag brukar ha en tendens av att kunna köra rätt så hårt med skotern, mycket lek osv men även en hel del led körning..

Mvh
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Tj jag kör snopro kolvar i min Rev 600HO & jag tycker dom funkar väldigt bra,billigare för den delen också! Men om du ska köra på snopro kolvar så bör du köpa org knaster. Lycka till med köpet =)

// Tomas
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Jag bytte mitten av förra vintern så än så länge är jag mer än nöjd =) Ang knaster så har jag läst att de ska helst vara orginal,j
ag köpte kolvarna för att jag ville prova dom samt att de va rätt kurs på dem ( billiga ) va inne lite på wiseco kolvar men då skulle
man vara noga med att varmköra innan man skall ut & åka,en kille förklarade för mig om man ska köra på Wiseco kolvar så ska
man tänka att det är en turbo på en sport bil varmköra innan man ska åka & låta den svalna innan man stänger av,men vet inte
om det är så man att man måste varmköra vet jag att man bör göra!
Sen så vet jag inte vad dom kostar till din Enduro 700 men till min rev så kostade snopro kolvarna ca 500:-/st
allt följde med förutom knaster som man fick köpa på sidan av jag köpte orginal!

Du kan söka här på forumet om olika kolvar!

// Tomas
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Måste hejda lite.
Lås Knaster följer alltid med Snopro kolvar!
Skulle knasterna vara av dålig kvalitet hade dom blivit uppgraderade för 20 år sedan.

Motorn behöver inte nya "Drivrutiner" bara för man sättter i en Wiseco kolv!
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
Jaa jag har också hört att dom är rätt känsliga med varmkörningen. Det är väl på det viset att weiseco kolven expanderar fortare än vad cylindern gör, till skillnad mot gjutna kolvar, därav nogranheten med varmkörning.. Har fått erfarenheter av att snopro knastrena suger också, en polare skrotade två par kolvar i sin rev för att knastrena lossnade två gånger, och detta berodde inte på felaktig montering, sen om det bara var otur eller vad det nu berodde på är som svårt att säga. :)
Hittade snopro kovlar för 680kr st på locknersbilomc.se, tycker det låt som ett bra pris och jag tror jag kör på dessa. Kimpex kolven vet jag inte ens om jag vill ta i med tång, eller är dessa bara underskattade?

Visst passar kolvar från mxz 700 00-02 på min lynx, det är väl samma motor eller har jag fel? Båda har 78mm borrning.
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Jaa jag har också hört att dom är rätt känsliga med varmkörningen. Det är väl på det viset att weiseco kolven expanderar fortare än vad cylindern gör, till skillnad mot gjutna kolvar, därav nogranheten med varmkörning.. Har fått erfarenheter av att snopro knastrena suger också, en polare skrotade två par kolvar i sin rev för att knastrena lossnade två gånger, och detta berodde inte på felaktig montering, sen om det bara var otur eller vad det nu berodde på är som svårt att säga. :)
Hittade snopro kovlar för 680kr st på locknersbilomc.se, tycker det låt som ett bra pris och jag tror jag kör på dessa. Kimpex kolven vet jag inte ens om jag vill ta i med tång, eller är dessa bara underskattade?

Visst passar kolvar från mxz 700 00-02 på min lynx, det är väl samma motor eller har jag fel? Båda har 78mm borrning.
Jag törs inte svara på om det passar men det kan din ÅF svara på,lycka till med köpet!

// Tomas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.658
806
113
Kramfors
Jag o kompisaren kör snopro i våra våldstrimmade katter TC 900 samt 1000cc (runt 200hk). Kompisarens 900a varvar 9300v konstant på full gas och ibland tar vi upp den till 9500v.
Min ligger på 9000v men vid en remsprängning passerade jag 11000 vallen :madgrin:

Jag kan inte se några problem med dom kolvarna än så länge.

Besikta kolvarna noga innan montering (gäller alla kolvmärken)

Viktigast är att kolla ringapet är ok och att ringstopparna sitter på "RÄTT" ställen!
Rätt ställe = mellan insugsportar och inte för nära en insugskanal typ Boostport eller överströmmare.

Wiseco kolvar är bra kolvar för cylindrar/motorer som är kända för att spräcka kolvar. Eller för extremt vässade -turbo

En smidd kolv har en aning lättare att skära pga sämmre kappilärkraft i matrialet så den får inte med sig oljefilmen lika bra upp på cylinderväggen/kolvsidor
Och den slits fortare dimmässigt. Bör bytas på nästan halva tiden av en gjuten kolv.

Snowprokolvarna var faktist hårdare i matrialet än org Arcticat kolvar så det "kan" betyda längre livslängd i slitage ivf.

Knastren kan kanappast vara ett problem då dom sitter för oss :bigsmile:
Sätt gapet på knastert riktat uppåt/neråt bara. (halvviktigt)

Snowpros kolvringar har man hört ska vara lite sämmre än standardringar men det var några år sedan så det kan vara bättre kvalle nu.

Vi utsätter våra snowprokolvar för extrema förhållanden då vi har fruktat stora portar och kör med en ring borttagen dessutom!

900an har väl gått närmare 200 mil utan något att klaga på trotts en kolvring och våldseffekt + full gas hela tiden.

Oljan märket/kvallen man kör på är viktigare än kolvarna.
Boost IIIs best off oils 2011- :wof:

1. Triboron
2. Aspen helcyntet
3. Statoils delsyntare