Att Länstyrelsen ska fortsätta reglera skiten är irriterande, dom har inte heller någon förståelse för vårat intresse, utan snarare tvärtom.
Att LST ansvarar för regleringen kommer vi aldrig att komma ifrån så det är inte lönt att irritera sig, däremot finns det många olika tendenser till att man lokalt skall få större inflytande över olika beslut både för majoritetsgrupper och minoritetsgrupper, det gäller att vi som sysslar med motoriserad rekreation i olika former hänger med i svängarna och remissvarven runt t ex de regionala utvecklingsprogrammen så att även våra synpunkter beaktas.
Likväl att vår centralorganisation är med på det nationella planet i en mer aktiv roll skulle vara bra.
Att LST skulle vara motvals stämmer inte, tvärtom skulle vi vara än mer inträngda om inte den utredning LST Norrbotten (Ronny Edin) gjorde 2007, "13:2007 Terrängkörning i Svenska Fjällvärlden".
Där punkterades en hel del "skrönor" om oljud, högkamsmattor osv så att den debatten dämpades, tvärtom konstaterades att de största störmomenten och slitaget kom från de motoriserade yrkesaktiviteter som förekommer i fjällen framförallt på barmark.
SOm sagt, den långsiktiga lösningen måste vi själva komma med för att kunna få en vettig delfinansiering med offentliga medel, kan vi klassificera hur olika vinterleder skall se ut vad gäller dragning för att undvika störmoment, bredder, uppmärkning, skötsel och tillgänglighet rent infrastrukturellt för att uppbära olika nivåer av kostnadstäckning dels via offentliga medel, dels via t ex bygdemedel och givetvis dels via ledavgifter så har vi lösningen nära.
Det som krävs är en hel del men det finns en hel del att vinna också.