Snopro 440 boggie, hur får man den mjuk som smör?

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
tjenare undrar hur man får boggien på snopro 440in mjuk som fan ?
på min gamla 600 08a va de svin lätt men jag fattar fan inte varför den här inte blir mjuk och jag tror inte de är dämparna heller.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de är stor skillnad på dom maskinerna... den ska vara ganska stum..min 06a var sjukt hård men då svalde den mkt oxå.. de du får göra är å schimsa om dämparna om dom redan är ställda på mjukaste..
de är endast dämparna som tar en smäll..alltså de spelar ingen roll om du börjar ställa om fjädrar osv..dem håller bara upp boggin..dämpar inte desto mer..där emot kan du få en jääkla kickar om du har fjädrarna på max

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Jo märkte de nu.

har nu fixat så boggien är mjukare men jag har en till fråga.
skotern är ju bygd för cross ( även vunnit sm) så jag undrar hur man ställer om boggien för att den ska gå upp på rullen som max ?
nog vill den upp för de finns motor så de räcker och blir över men de känns inte som den går lika lätt upp som andra maskiner man testat( rev osv) vet att de är fel att jämföra men nått ska väll gå göra?
MVH Jocke

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jo märkte de nu.

har nu fixat så boggien är mjukare men jag har en till fråga.
skotern är ju bygd för cross ( även vunnit sm) så jag undrar hur man ställer om boggien för att den ska gå upp på rullen som max ?
nog vill den upp för de finns motor så de räcker och blir över men de känns inte som den går lika lätt upp som andra maskiner man testat( rev osv) vet att de är fel att jämföra men nått ska väll gå göra?
MVH Jocke
Motorn påverkar inte så väldigt mycket hur mycket den reser utan det handlar om att få den att viktförskjuta så mycket som möjligt. Det gäller att få den så mjuk som möjligt fram och även bak i boggien, samt att få den så hård som möjligt vid centerdämparen.
Du har även en axel bakom den bakre saxen i boggien som du ska vrida till det "tunnaste" läget, dvs där saxen kan röra sig så mycket som möjligt.

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
centerdämparen är väll främre dämparen i boggien ?
börjar vilja gå upp på rullen nu när man börjar lära sig hur fan man ska köra.