Det är nästan lika mycket skruva i en 500 och en 600.
Kolvbytena avlöser varann med jämna mellanrum.
Det ÄR så. Varför man alltid snackar om att en 440 behöver kolvar hela tiden.
Det är samma sak som med en 500 eller en 600.
Dom nöts. En optimerad motor som en 440 märker man skillnaden på.
Då man tappar kompretionen så får man sämre förbränning och motorn svarar sämre på gas.
Med en slö 500 eller 600 så blir det ingen skillnad från fräscht komp till ingen komp. Den är lika slö ändå.
Men en ettrig 440, där märkers det. Dock tar en slut 440 alltid accet ur en fräsch 500 och i många fall även en 600.
Men då 440 är fräsch har 600 PRO racer maskinerna problem. Det finns då ingen serietillverkad standard maskin som åker ifrån en 440 upp till 80 km/tim.
Men då 800
r och kvicka F7
r börjar åka ifrån 440:in. Då vet man, att man behöver byta kolvar för att hänga av dom igen.
En 500 eller en 600 åker aldrig ifrån dessa maskiner. Så där märks inte kolv bytena. Men man behöver byta kolvar i dom också. För att behålla maximal effekt i motorn.
Dessutom tar det ca 1-2 timmar i garaget så är kolvarna bytt. Oavsett vilket märke man väljer. I en PROx 440 byter man kolvar på 20 minuter.
Så så mycket skruvande är det inte.