snopro 600 variatorproblem!

skotergalning

Medlem
22 mar 2012
28
0
1
sorunda
tjenare, inhandlade en arctic cat 600 xc -09 för en vecka sedan och från stillastående är han rejält klipp i, men så fort man kommer över på "andra steget" i variatorn så blir han trött vid gaspådrag, nästan som att han inte orkar. är team sekundär och original primär (tror jag). någon som har tips på vad man kan göra för att få samma klipp i hela registret? ös på med förslag och gärna någon SVENSK hemsida som har eventuella delar som behövs! primärfjädern är rostig och tror det är original om det har någon betydelse?:hmmmm2:

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
om du är säker på att det är variatorrelaterat måste du kolla upp vad som sitter i maskinen nu, vikter, fjädrar, helix.

Jag har för mig att dessa maskiner var ganska kinkig att få till bränslebestyckningen på..

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ett tips att börja med.
Gå igenom båda variatorer. Slitna bussningar.glidklackar.vikter mm. Vi åkte på en hel renovering av båda . Allt.var totalt slut . = växlade som en åsna !!

Ermo14

Medlem
12 dec 2013
41
0
6
Luleå
Precis som hurricane skriver. Gå igenom båda. Men skulle lägga mina slantar på primären. Och vill du ha roliga grejer som ger bra klipp kan du skicka ett pm så berättar jag mer

skotergalning

Medlem
22 mar 2012
28
0
1
sorunda
den växlar bra, men det är mest när det blir lite belastning (djupare snö/ospårad uppförsbacke) som han dör, ska man försöka få upp han på mattan är det som att den dör och inte orkar driva liksom. det är inte bränslerelaterat problem är jag bensäker på eftersom han går som ett skott på led! åkt skidoo ett längre tag och däe kan man ju ställa primären med 3 skruvar ganska snabbt gjort, hur är det på arctic? är inte intresserad av nå dubbelpipa etc!