Vid montering av alla kolvmärken måste man kolla ringgapet så det inte är för tight. Tryck in en ring i loppet och mät gapet mellan slutändarna på rinagarna. 0,10 s baldmått bör gå igenom på 400cc cylinder och gärna större glapp.
Kolla även att ringstopparna sitter där dom ska genom att rita på ovansida kolv rakt ovanför stoppen med penna. sedan för man ner kolven utan ringar i loppen o kollar läget. Då ska dessa stopp ligga imellan Boostport och första överströmmare . Dom ska ha ordentligt med foder p¨åm varje sida kolvstopp så inte en ring kan hoppa in i någon kanal
Jag har varit med om sådana fabriksfel
Man kan även ta för vana att småbryta lite i ringstopparna så dom inte är lösa.. har hänt det med %¤#¤%&
Mät gärna kolvarana också med minst skutmått eller micrometer så man inte fått fel kolv i lådan. bra om man orkar kolla däckhöjden också dvs från kolvbult upp till kolvtopp.
Det är lätt hänt för fabrikerna att råka lägga i en liknande kolv med endast fel däckhöjd .
Allmän noga översyn av kolvarna gäller och hittar man onödigt vass kjol eller annan skit någonstanns så filar man bort det bara.
På Snowpro har jag inte behövt fila vare sig ringgap eller kjolar så dom verkar ha bra kvalle. Men Kimpex då får man nästan ta fram rondellen på både kolvar och ringar:wof: men med en noga översyn av kimpex så funkar dom också bra.
Jo just. Motera knasterna så inte dom har öppningen i frammåt eller bakåt maskin,, Sätt öppningen endera uppåt eller neråt,, Neråt "tror" jag är bättre om än liten fördel för värsta smällen på kolven kommer uppifrån topp och då pressas gapet isär mer = kan inte hoppa ur.