Snow-flake.se

Jonka

Medlem
20 okt 2012
6
0
1
Hej alla! är det någon som har handlat av snow-flake? dom importerar ju. hur funka de med garanti? försäkring? tänkt köpa mej en ny iår då ja sålde iq,n förra helgen. de ärju bra mkt bättre priser?
Tacksam för svar. / Johannes

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Polaren har handlat en M800 där.
Försäkringen är inga problem då den är svenskreggad.
Garantiärenden kan inte göras hos vem som helst (tex Navis kunde inte göra senaste garantiåtgärderna) tror det har något att göra med att maskinen inte dyker upp i deras register så dom kan inte fakturera generalagenten i Sverige för att kostnaden för åtgärderna. Då den är finsksåld från början.

Hardroxer

Aktiv medlem
27 feb 2012
84
0
6
Norrbotten
Garantiärenden får man nog göra hos närmaste åf i Finland då skotrarna är importerade därifrån. Ska själv handla av han nästa vinter då det blir dags för maskinbyte!

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Jonka

Medlem
20 okt 2012
6
0
1
Okej, ja men Me tanke på priset så känns de som att ja kan ta maskin dit om de blir något allvarligt,...

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Om du vill köpa av dom varför far du inte förbi eller ringer dom och pratar hur allt funkar? Det gör man ju i normala fall hos firmor när man ska köpa nå och är intresserad av nå.

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
Om du vill köpa av dom varför far du inte förbi eller ringer dom och pratar hur allt funkar? Det gör man ju i normala fall hos firmor när man ska köpa nå och är intresserad av nå.
Kan vara så att han vill veta hur andra har upplevt sitt köp hos dem, vad de själva säger behöver inte nödvändigtvis stämma överens med verkligheten. Vi snackar ju ändå om säljare. Detta gäller oavsett om firman heter A, B eller C.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Kan vara så att han vill veta hur andra har upplevt sitt köp hos dem, vad de själva säger behöver inte nödvändigtvis stämma överens med verkligheten. Vi snackar ju ändå om säljare. Detta gäller oavsett om firman heter A, B eller C.
Gör om och gör rätt. Han fråga om hur funkar garanti? försäkring? på en importmaskin. Måste ju vara enklast och höra med dom som säljer den produkten.

Jonka

Medlem
20 okt 2012
6
0
1
Gör om och gör rätt. Han fråga om hur funkar garanti? försäkring? på en importmaskin. Måste ju vara enklast och höra med dom som säljer den produkten.
Jag ställde nog frågan lite dumt i början men det var som "larso" skrev. Hur dom är som företag att handla av. jag har pratat med han där ett flertal ggr och han verkar bra. men man vill ju ha info av nån annan som handlat där eller vet något om dom.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
firmor/företag pratar ju alltid guld och gröna skogar, och när det väl gäller visar det sig vara nånting helt annat, så självklart vill man ju höra hur andra har upplevt saker och ting, och nyttig info kommer säkert fram!
har själv gått i tankar på att köpa import, men tror inte jag orkar åka till finland för att serva den, för stämpeln vill man ha på en ny maskin!

någon som varit med om ett garantiärende med en importskoter? funkar det bra eller blir det tjorv även i det land den är köpt då den är registrerad i sverige?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Har aldrig hört talas om någon som blivit lurad eller inte fått vad de betalat för där. Dock inte sagt att företaget är hederligt för den sakens skull men jag har i varje fall inte hört talas om något fuffens mot kunder.

Däremot kan jag säga att en snackis i Luleå är när de åker dit på riktigt. Andra snackisar i Luleå har ju t ex varit hur det gick till när granec förlorade arctic cat-agenturen, egentligen. Eller hur det gick till när navis började sälja arctic istället för BSA. Snackisar utanför skoterbranschen har varit, t ex turerna runt liko-försäljningen, när HA-lokalen i gammelstad brann ner(och kopplingarna till budget hyrbilar och läbbiga skogen), Clifton Fexmo och Allstars turer kring utskänkningstillståndet och vad som hände bakom kulisserna.

Men skit i det. Snow Flakes.
Ryktet går att ägaren fuskar en del gällande bokföringen och "papprena", t ex att svarta så mycket av inkomsterna som möjligt, betala svart och skita i försäkringar i så stor utsträckning som det är möjligt.
Vissa menar att det bara är en tidsfråga innan det blir en "liten" törn med myndigheterna.

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Har aldrig hört talas om någon som blivit lurad eller inte fått vad de betalat för där. Dock inte sagt att företaget är hederligt för den sakens skull men jag har i varje fall inte hört talas om något fuffens mot kunder.

Däremot kan jag säga att en snackis i Luleå är när de åker dit på riktigt. Andra snackisar i Luleå har ju t ex varit hur det gick till när granec förlorade arctic cat-agenturen, egentligen. Eller hur det gick till när navis började sälja arctic istället för BSA. Snackisar utanför skoterbranschen har varit, t ex turerna runt liko-försäljningen, när HA-lokalen i gammelstad brann ner(och kopplingarna till budget hyrbilar och läbbiga skogen), Clifton Fexmo och Allstars turer kring utskänkningstillståndet och vad som hände bakom kulisserna.

Men skit i det. Snow Flakes.
Ryktet går att ägaren fuskar en del gällande bokföringen och "papprena", t ex att svarta så mycket av inkomsterna som möjligt, betala svart och skita i försäkringar i så stor utsträckning som det är möjligt.
Vissa menar att det bara är en tidsfråga innan det blir en "liten" törn med myndigheterna.

kan ju även vara så att det bara är snack/ryktes spridning/ skitsnack pga att han kränger skotrar för 10 000 under vad svenska ÅF gör. Lätt att bli avis/less/förbannad då det "förstör" för den svenska ÅFen som tar "överpris"

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
zalsson: Tro vad du vill. Jag skrev flera gånger saker som "rykten" och "snacket" för att det skulle vara underförstått att trovärdigheten inte är på samma nivå som jag annars tillhandahåller. Jag tonade också ner språket och gjorde fler stavfel och felsyftningar för att vara lite mer informell.

Dock är det här inte skitsnack från återförsäljare, skulle för övrigt aldrig sätta min fot där frivilligt efter att de tog över agenturen från BSA på ett inte helt snyggt sätt. Dessutom har de varit aningen oprofessionella de gånger jag försökt använda dem.
Hursomhelst är det här 9-fikarykten från industrierna runtom i Luleå.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Ursäkta om detta blir OT men är snowflake och navis "samma" företag?
För det är väl ändå navis som tog över efter BSA?
Kanske inte tolkade dig rätt arjeplogarn men som du skrivit får jag det till att snowflake tagit över efter BSA?

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Med "samma" företag menar jag att det är samma ägare/styrelse, eller vad man nu kallar det, bakom båda företagen...
Eller så är det helt enkelt dags att sova för mig;)

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Navis med rönnberg bakom rodret och SF med tepsa och andra pojkar från tornedalen är inte samma firma eller styrelse.
Det är inte svårare än att kolla på allabolag.se

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
mongoloid:

Jag börjar med dig, eftersom att det är enklare om alla förstår.

Vi börjar här. Här nämner jag några händelser som hänt i Luleå de senaste åren. Ingen av händelserna har något att göra med snowflakes. Alla händelser har däremot diskuterats, och jag har hört alla dessa händelser nämnas ungefär lika mycket av folk i omgivningen. Detta nämner jag så att jag kan ge en uppfattning ungefär hur starkt ryktet runt snow flakes är.

Som sagt, aldrig hört talas om en kund som blivit lurad. Det är trots allt inte kalix maskiner vi pratar om. zalsson har dessutom en polare som handlat där och eftersom han blivit bra behandlad så lär trådskaparen nog också bli det. I sitt förtydligande i inlägg #8 skriver Jonka att han gärna vill höra vad andra tycker som handlat där eller vet något om dem och därför författade jag det inlägget.

zalsson: Tro vad du vill. Jag skrev flera gånger saker som "rykten" och "snacket" för att det skulle vara underförstått att trovärdigheten inte är på samma nivå som jag annars tillhandahåller. Jag tonade också ner språket och gjorde fler stavfel och felsyftningar för att vara lite mer informell.
Ja som sagt så skrev jag ner det jag visste. Jag nedtonade också trovärdigheten så att den som är intresserad kan bedöma efter eget huvud vad den ska tro.

Dock är det här inte skitsnack från återförsäljare, skulle för övrigt aldrig sätta min fot där frivilligt efter att de tog över agenturen från BSA på ett inte helt snyggt sätt. Dessutom har de varit aningen oprofessionella de gånger jag försökt använda dem.
Hursomhelst är det här 9-fikarykten från industrierna runtom i Luleå.
Det här har heller inget med snow flakes att göra. Att jag inte vill gå in på navis, det får stå för mig. Dock vill jag understryka att det har ingenting med snack från återförsäljare.

Hoppas att jag klargjorde ett och annat mongoloid, säg till i annat fall så skriver jag bättre.

AlexA: Nej inte samma företag.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
På tal om navis så hade de inbrott i natt. Två skotrar och en fyrhjuling m.m borta enligt tidningen.

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Har varit i kontakt med en agent från polaris då jag själv var intresserad att köpa en import. OM din motor skulle rasa så står du där utan hjälp! Vilken polaris återförsäljare vill göra ett garantijobb på en maskin som inte finns i registret?! Dom får inga pengar från polaris Sverige för jobbet eftersom maskinen kommer från Finland precis som zalsson nämnt tidigare. Tänk dig för..

Hej alla! är det någon som har handlat av snow-flake? dom importerar ju. hur funka de med garanti? försäkring? tänkt köpa mej en ny iår då ja sålde iq,n förra helgen. de ärju bra mkt bättre priser?
Tacksam för svar. / Johannes

28 nov 2012
37
0
1
Jag har köpt en maskin av Snow Flakes och det går hur fint som helst med service och försäkring, har tyvärr fått nej för garanti jobb av Skoterservice i Örnsköldsvik. Snow Flakes fixar så att det står att det är garanti på maskinen, men tror som sagt att du ska hanma på rätt ÅF för att från garanti jobb gjorda.
Funderar på att ringa till umeå och höra ifall dom skulle kunna tänka sig göra garanti jobb!