Snowhawk med Rotax 494. Variator hjälp!

Snowhawk 494

Medlem
16 dec 2011
8
0
1
Jämtland
Har en Snowhawk som det är bytt motor i till en 494 från -99

Tyvärr är det inte jag som gjort själva bytet så jag vet inte vart alla grejer kommer ifrån - tex Primär variatorn.

Som ni ser på bilden så växlar den som en mupp. Vilket måste åtgärdas. Men problemet är att jag inte vet något om variatorn så det blir lurigt att åtgärda.

Beteckningen på Primären är Comet 108EXP, Modellkod 217507A
Det sitter en helsvart fjäder i den som är styv som själva fan. Vikterna är märkta med 10/M5.

Är det någon som vet vilken denna variator kommer från eller som har något annat tips?
 

Attachments

Snowhawk 494

Medlem
16 dec 2011
8
0
1
Jämtland
Det stämmer bra det.
Först och främst så har jag ett extremt högt tillslag, gissningsvis runt 5500rpm.
Sen är det ju just det att den inte växlar på sig nog. Den växlar ju bara halvvägs vilket resulterar i att Hawken har en topphastighet på typ 50km/h.

Problemet är ju just det att jag inte vet värdena på fjädern och hittar heller ingen information angående vikterna.

Har varit inne på Comets egna hemsida och letat. Hittade rätt variator men inte en enda skoter som har den orginal.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
862
113
Kramfors
Ta lös en vikt o väg den och jämför med org vikter till en 494a. Kan hända någ satt i på tok för lätta vikter eller för stark fjäder. Försök även leta åt org fjädertrycket för en rotax 494a.

Bäst vore om du hittar org fjäder och vikter till en 494a eller väldigt nära org tryck o vikter.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
10m5 är Polaris vikter och väger kring 50 gram (49.5 el. 50.5 om ja int minns fel)
Den motorn lär väl hahaft en TRA variator org. så att jämföra vikter och fjädrar med den lär nog inte vara lönt.

Mjukare fjäder skulle jag nog börjat med tex. comet lila (magenta) eller nån polaris blå eller liknande.
Har funnits listor till Comet variatorer förut med tabeller på grundbestyckning till olika motorer så en sån hade ju varit bra om du hittat så du har nånstans att börja.

Sen kan ju justerbara vikter vara till stor fördel då du bara behöver köpa ett sånt set istället för att behöva prova en massa andra vikter innan du hittat rätt.
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
är det rätt längd på remmen då? är remmen för lång får man ju ett högt tillslag och låg växling
 

Snowhawk 494

Medlem
16 dec 2011
8
0
1
Jämtland
Det blir ju lite lurigt på en snowhawk eftersom utväxlingen förmodligen är helt annan än orginal på tex en Rave, som motorn kommer från.

Angående Remlängden så är jag inte 100 på att remmen är rätt. Men det är den närmsta jag hittat.

Tänkte börja med att byta primärfjädern då den som satt där var styv som attans.
Jag har hittat tabeller på Comet-variatorn men just den som sitter på min sitter ju som sagt inte orginal på någon skoter som jag hittat så jag har ju inget direkt att jämnföra med.

Sen är det ju det att sekundären och primären inte hör ihop. Sekundären kommer ju från orginal Snowhawken.

Vilken ordning hade ni börjat exprimenterat?
Det är ju såklart en liten ekonomisk fråga också.
Ska prova med den nya fjädern imorgon så får vi se resultatet.

Tack för svaren!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Föresten är det den där som är ombyggd i Arjeplog? Om inte så finns de nog flera med sån motor i snowhawken.
 

Snowhawk 494

Medlem
16 dec 2011
8
0
1
Jämtland
Vet inte vart den är byggd. Har sett att det finns en tråd ute från 2009 där någon byter motor i en Hawk. Får väl slänga ut en bild på min och se om det är någon som känner igen den.
 

Attachments

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det blir ju lite lurigt på en snowhawk eftersom utväxlingen förmodligen är helt annan än orginal på tex en Rave, som motorn kommer från.

Angående Remlängden så är jag inte 100 på att remmen är rätt. Men det är den närmsta jag hittat.

Tänkte börja med att byta primärfjädern då den som satt där var styv som attans.
Jag har hittat tabeller på Comet-variatorn men just den som sitter på min sitter ju som sagt inte orginal på någon skoter som jag hittat så jag har ju inget direkt att jämnföra med.

Sen är det ju det att sekundären och primären inte hör ihop. Sekundären kommer ju från orginal Snowhawken.

Vilken ordning hade ni börjat exprimenterat?
Det är ju såklart en liten ekonomisk fråga också.
Ska prova med den nya fjädern imorgon så får vi se resultatet.

Tack för svaren!
Primärvariatorn är "bara" varvtalskännande så tillslaget måste du fixa i den. Med rätt rem, vikt och fjäder.
Men om den sedan inte växlar ut riktigt då är givetvis sekundären även en del av problemet.