Sommarförvaring

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Jag vet att det är felårstid att fråga, men hur ska man på bästa sätta göra för att förvara en skoter över sommaren. :rolleyes:
Släppa mattspänningen, ta bort variatorremmen, hälla olja i cylindrarna, tvätta och vaxa skotern, det vet jag redan, men vad mer och vad är lönt att göra och vad är ovärt? :eek:

Och en sak till, vad ska man göra när man tar fram den på hösten igen? :cool:

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Skotran skrev:
Jag vet att det är felårstid att fråga, men hur ska man på bästa sätta göra för att förvara en skoter över sommaren. :rolleyes:
Släppa mattspänningen, ta bort variatorremmen, hälla olja i cylindrarna, tvätta och vaxa skotern, det vet jag redan, men vad mer och vad är lönt att göra och vad är ovärt? :eek:

:cool:
Läste i min instruktions bok där stod det att man inte skulle släppa på mattan bara dra runt den några gånger under sommaren " blev lite förvånad"

Det är en Polaris Edge X 600 -01

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Det var ju konstigt. och det där med bränslet, visst är det nåt med att man först ska köra förgasarna tomma och sen tanka, för att inte få beläggningar i gasarna.

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
På min *sommarbil* tankar jag fullt och stänger bränslepumpen, tills gasarna är tomma.

Bensin kan bilda junk i förgasarna.

Borde gå att stänga soppakran/klämma slang, om man inte kan stänga soppapumpen manuellt.