måste man bort med ljuddämparen för att komma åt kedjespännaren på en xp 600 sdi? (har inte skotern här så kan inte kolla) antar att den är slapp när det rasslar vid låga varv/låg fart?
Du måste loss med slutburken. Och ska man hårddra det, och min polare Skidoo/Lynxhandlaren håller med, så är det i princip omöjligt att sträcka kedjan med någon som helst säkerhet utan att ta loss kedjehuslocket. Har du inte elstart tar det max fem minuter att ta loss och sätta tillbaks locket och fylla olja. Kom bara ihåg att sträcka kedjan medans locket är löst.
Nu kommer det att komma trehundra inlägg om hur enkelt det är att justera med locket på plats men jag skulle vilja påstå att det är skitsnack. Har provat själv att justera först och sen tagit loss locket för att kolla och det är aldrig som man trodde. I regel spänner man för hårt.
Ta loss och inspektere kedjan ordentligt också, dom har begränsad livslängd på XP-chassiet.
Här kommer inlägg nummer ett:eyebrows:
Säkrast är att ta bort locket,oljan kanske ska bytas oxå.
Annars drar du i handbromsen, spänner kedjan med fingrarna, dra inte så hårt. Ta sedan tag i sekundärvariatorn och kontrollera glappet , du bör kunna vrida variatorn 1-2cm. Observera att handbromsen måste vara i.
ok, tack. oljan är ju bytt i november så den ska ju va fräsch men då tog jag inte av locket och inspekterade kedjan eller spännde den smart som man var.... alternativet är ju att det är så enkelt att det är is runt drivhjulen/tunneln så det är där "rasslet" kommer ifrån, ska kolla upp det först