Spänna ny matta med No-slip

Vigila@nte

Medlem
1 feb 2010
12
0
1
Har letat runt olika forum ang om hur pass mycket ska mattan vara spänd efter byte ?Har förlängt till 345 med 44 matta och no slip drivhjul.Så hur pass mycket ska man spänna mattan när man kör med no-slip? har inte hittat någon som kan svara vad som är det ultimata så man har minst slitage och att skotern går bra.Som den är nu är det ca 4cm slack på mitten om man hissar upp baken på skotern...så schyssssta kom med lite tips ang detta...

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag brukar spänna så jag just så pass får in 2 fingrar på höjd. Sen om det är rätt eller inte veta ja inte :) Funkar då bra för mig!

Vigila@nte

Medlem
1 feb 2010
12
0
1
Hmm ok..ungefär som yamahas service tabell säger med vanliga drivhjul ca 30 mm med 10 kg tryck..klart beror ju på dina fingrar oxå:)Tack för snabbt svar

Cthulhu

Välkänd medlem
1 feb 2013
122
0
6
Sävast
www.nhservice.se
När mattan är ny så töjs den en aning, så spänn den rätt hårtförsta gången, sen när du efterjusterar efter typ 10-20mil så spänner du som yamaha rekommenderar, kanske lite slakare. kör du med för slak matta kommer det gå slides fram i böjjen på skenorna, pga att mattan kastas framåt i en båge och slår sen mot böjjen där precis där mattan tar i backen. hoppas jag förklarat så du förstår :)