Spärr på backen?

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Någon som vet om det finns spärr på backen så du av misstag inte ska kunne slå benet emot växeln och råka få i fram växeln när du backar? För då ryker väl lådan?

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
ibland när man ska lägga i backen eller fram växeln. så verkar man hamna i något mellanläge och men måste köra framåt eller back växeln. och då rullar maskinen lite när det går att växla. och ide smäller till lite. är det farligt? är lådan som allt annat På yamaha överdimensionerat. byggt För att hålla?

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Tror nog att du ALDRIG kommer lyckas slå i den när du kör eftersom du måste dra ut spaken för att växla, skulle väll tro att det är nån slags fin spärr på det också, för lådan mår nog inte så bra om slår i backen när det går t.ex. 40 :p

Den där smällen du pratar om känner jag igen från venturen som jag hade, inget farligt med det tror jag! :)

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Den ska inte kunna hamna i nåt mellanläge så det skorrar,gör den det så behöver nog växellänkaget justeras. Det brukar ju vara så att om man inte får spaken i fram eller back-läge så brukar man få "dutta" fram skotern med gasen litegrann. Annars så kan det vara att den tjuvdrar litegrann på remmen å då kan du få tendensen att det hoppar till lite när du växlar + att den blir tungväxlad.

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Ta lös sido kåpan och dubbel kolla så inget ligger i vägen te.x kabel, slang. Då förstår du även bättre vad alla pratar om.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
jag hade lite problem med växelföraren igår morse när maskinen varit stående ute i -7°c att den var trög och knappast ville gå i spärrarna. det är då jag är orolig För att backen ska hoppa ur i farten när man backar. vill ju inte ha havererad låda. För de är väl inte gratis. men någon extra skydd ande ju nästan finnas? kanske är lite nojig.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det kan börja kärva mellan själva växelspaken å röret som den ska löpa i när det blir lite kallare ute. Ta å smörj upp det där så ska du se att det kommer att fungera bättre.

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
vilket fett kör ni med? Jag har biltema universalfett i min fettspruta till gräsklippare och andra föremål som behöver smörjning. Men vet inte om jag vågar använda detta till snöskotern.