Spårkänslig Lynx

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
Hej
Har ett problem med min lynx enduro 600 årsm 00
den är extremt spårkänslig på hård led går bra på alla andra underlag
symtomen försvinner om man tex kör med ena skidan untanför leden behövs inte mycket bara man får lite snö under skidan.
Har testat att ställa skidtrycket dock ingen störe skillnad.
Min uppfattning är att det är något fel på skidan/styrstålet
kan det vara så enkelt att styrstålet är boven i det hela
styrstålet som sitter på nu är lite underligt är väldigt kort runt 260mm har köpt nytt som är runt 560mm dock är det gammla inte trasigt men kan längden göra att den blir spårkänslig.
har någon haft samma symtom som jag o fått till det
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Köpte ett par racing styrstål till min edge X 700 -02 som jag hade förut. och då blev det samma sak som för dig. Det blev ett grymt respons på styrningen, nästan farligt om man körde lite fort på stenhårt underlag.
Har du nyligen bytt stålen?
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
jo det är samma längd på styrstålen ska testa att byta o kolla hur framvagnen är inställd det ska vara tåut på skidorna eller hur och ja det är livsfarligt att köra på hård led som det är nu
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
Tänkte uppdatera lite kollade idag hur skdorna stod 1cm toein på varje skida totalt 2 cm inte konstigt att skotern spårar efter led ställde därför om till 5mm toeout på varje skida o tog en sväng vilken skillnad nu behöver man inte vara livrädd varje gång man åker efter led. Jag tycker även att framvagnen föjer efter bättre.så om någon annan har problem med spårkänslighet efter hård led kolla hur skidorna står gör enorm skillnad
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Så där blev min finlandia sen jag hade smällt den i en sten så ena skidan fick en 90 gradig vinkel :) Hopplös att ta sig ur gamla spår med då. Löste det relativt enkelt med en slägga.