Hej!
Schimsade om primären för att få mindre spel mellan rem och skiva.
Spelet var ca 2,5mm och är nu 0,5mm.
Skotern är en iq 600rr och det verkar vara många som kör med Yamaha rem på dessa så jag beställde en sån och schimsade in primären med den.
Skillnaden var rätt stor. Inget ryck och knyck mera när man ska iväg.
Problemet är att remmen verkar slira vid full gas!
Varvtalet går upp och ner i väldigt snabb takt vid full gas.
Först tänkte jag att den går mot varvspärren för att jag inte kunde se varvtalet pga söndrig voltregulator men så var inte fallet. Den varvar ca 8100.
Inga spår av remslir syns på variatorerna.
Kan det faktiskt vara så enkelt att remmen måste köras in ordentligt?
Har själv aldrig kört in nya remmar "ordentligt" och inte har dom slirat för det...
Eller kan det vara något som begränsar varvtalet?
Kylvätsketemp givarn är hel och tempen är ca 60-70grader när man mäter givarresistansen direkt efter fullgas.
Idéer på detta någon kunnig?
Mvh. Christoffer
Schimsade om primären för att få mindre spel mellan rem och skiva.
Spelet var ca 2,5mm och är nu 0,5mm.
Skotern är en iq 600rr och det verkar vara många som kör med Yamaha rem på dessa så jag beställde en sån och schimsade in primären med den.
Skillnaden var rätt stor. Inget ryck och knyck mera när man ska iväg.
Problemet är att remmen verkar slira vid full gas!
Varvtalet går upp och ner i väldigt snabb takt vid full gas.
Först tänkte jag att den går mot varvspärren för att jag inte kunde se varvtalet pga söndrig voltregulator men så var inte fallet. Den varvar ca 8100.
Inga spår av remslir syns på variatorerna.
Kan det faktiskt vara så enkelt att remmen måste köras in ordentligt?
Har själv aldrig kört in nya remmar "ordentligt" och inte har dom slirat för det...
Eller kan det vara något som begränsar varvtalet?
Kylvätsketemp givarn är hel och tempen är ca 60-70grader när man mäter givarresistansen direkt efter fullgas.
Idéer på detta någon kunnig?
Mvh. Christoffer