SPI kolvspel förbryllar mig och Nikasilproffsen. HJÄLP!* MM700*

havregryn

Medlem
21 mar 2013
12
0
1
Storuman
Hallå där.

Jag har beställt SPI-kolvar till min Mountain Max 700, samt skickat in två av cylindrarna till nikasilproffsen. Jag skickade också med de nya kolvarna.

Idag ringde en av killarna och frågade mig om kolvspelet som SPI angivit i sin spec. De anger .005" - .006", vilket borde bli 0.127-0.152 mm. om jag och proffset inte är ute och cyklar?

Det låter ju självklart helt tokigt. Det borde väl vara ca. 0.06 mm. för guds skull. Han påstod att han aldrig hört talas om sådana kolvspel, inte ens för smidda kolvar.

Vad säger ni om detta?

Ytterst tacksam för hjälp!

//havregryn

Last edited:

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Vad är det för årsmodell?
De kolvspel du uppger är alls inte ovanliga för 2-taktarna om man kollar i Polaris verkstadshandböcker.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

havregryn

Medlem
21 mar 2013
12
0
1
Storuman
Det är en -02 om det nu har nån betydelse. Jag tycker precis som nikasilproffsen att 0.127 mm låter mycket. Jag har lärt mig att det bör ligga runt 0.06 mm till 70 mm borrning, ungefär alltså?
Vilken polaris är det du tänker på? Visst är det kolvtillverkarens uppgifter man skall gå efter?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Har nu tittat på Polaris, Ski doo och Arctic. Ingen av dom har så trångt kolvspel som 0,06 mm.

0,10-0,15 ja ända upp till 0,20 är fullt normalt.
Det säger ju sig själv att en högtrimmad 2-taktare måste ha utrymme för kolvarna att expandera.
Ett kolvspel så trångt som 0,06 mm vid rumstemp ökar naturligtvis risken för nypning då kolven börjar expandera.

Tyvärr har jag inte tillgång till Yamahas verst.handböcker, men ring till en Yamaverkstad och fråga. Jag är övertygad om att dom inte bekymrar om ett spel på 0,10-0,15 mm.

havregryn

Medlem
21 mar 2013
12
0
1
Storuman
Du har säkert rätt. Jag snöade in på att nikasilproffsen borde veta vad dom pratar om. Vilket dom borde.
Jag gogglade innan jag postade här, blev nog lite lurad av alla amerikanska sajter där det pratas tum och inte mm. Det skrivs sällan eller aldrig enhet. ;)

Man kan ju undra varför niksilproffsen säger sådär? Han ville absolut inte använda sig av ett kolvspel på .006".

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Kollat med Yamahaverkstad? Kan ju hända att Yamaha ligger extremt lågt. Å andra sidan vet ju kolvtillverkaren vad DOM vill ha för spel då dom vet hur mycket DERAS kolvar expanderar.

havregryn

Medlem
21 mar 2013
12
0
1
Storuman
Jag blev inte klokare när jag idag gjorde ett besök hos en lokal yamaha-handlare. Vi läste rephandboken och såg att kolvspelet var angivet till 0.07-0.08 mm? T.o.m. reparatören blev överraskad. Han skulle aldrig montera ihop en motor med så litet spel.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag blev inte klokare när jag idag gjorde ett besök hos en lokal yamaha-handlare. Vi läste rephandboken och såg att kolvspelet var angivet till 0.07-0.08 mm? T.o.m. reparatören blev överraskad. Han skulle aldrig montera ihop en motor med så litet spel.
Överraskad av Yamas lilla spel? Jag också!!!
Men 0,08-0,10 på nynlicasilade med nya kolvar är nog bra. Maxspel gammal kolv brukar vara runt 0,20 på alla utom Yama, som vill ha lägre spel.

Vad kostade nicacilningen förresten?

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Lägg där till att dina nya kolvar är smidda det är ej original kolven.
Den behöver mer kolvspel.
0.006=0.154mm ett normalt spel för smidda kolvar.

havregryn

Medlem
21 mar 2013
12
0
1
Storuman
Tack för hjälpen! Jag ringde iaf dem igår och berättade vad jag hört från alla jag frågat. Han höll inte med, tyckte att spelet absolut skulle vara ca. 0,05-0,08 mm. Jag sa att han får hona cylindern till originalstorlek, oberoende av vilken storlek kolven har, helt enkelt.

Priset skulle vara 1850:-/cylinder om jag minns rätt.

Överraskad av Yamas lilla spel? Jag också!!!
Men 0,08-0,10 på nynlicasilade med nya kolvar är nog bra. Maxspel gammal kolv brukar vara runt 0,20 på alla utom Yama, som vill ha lägre spel.

Vad kostade nicacilningen förresten?