Sprickor i sekundärvariator

MobbA

Medlem
13 sept 2005
20
0
1
Örnsköldsvik
Jag har nyss köpt min första skoter och vid köpet upptäckte vi några sprickor i sekundärvariatorn så det blev en del prutning...

Sprickorna är längst ut där axeln sitter fast och jag förstår att det inte är så bra.

Måste jag byta variatorn?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Skulle nog starkt rekommendera att byta sekundären eller är sprickorna i helixen så är det bara att byta ut den. Inte kul om något som snurrar i 9000 varv får för sig att lämna in, myyycket kan gå sönder då, inklusive dig själv, om du har otur.

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Sprickor. Det kan aldrig vara bra. Jag hade ett haveri på en variatordel som aldrig någonsin ska gå sönder. Jag börjar tro att vad som helst kan hända. Går den sönder så kan den lika gärna ta med sig andra variatorn i raset, då blir det dyrt. Försök hitta en begad variator, många modeller har samma variator men du kan ta helix,fjäder etc från din.

MobbA

Medlem
13 sept 2005
20
0
1
Örnsköldsvik
Mikael_N skrev:
Skulle nog starkt rekommendera att byta sekundären eller är sprickorna i helixen så är det bara att byta ut den. Inte kul om något som snurrar i 9000 varv får för sig att lämna in, myyycket kan gå sönder då, inklusive dig själv, om du har otur.
Alltså jag kan inte så mycket om variatorer (än) så vad är helix? :eek:

Den del jag har sett sprickor i är nr 15 i nedanstående bild.

Och vart kan man kolla vilka variatorer som passar?

Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Byt bara den skivan om du kan. Och det är den yttre skivan om jag ser rätt.

Vilka variatorer som passar till din maskin vet jag inte riktigt, finns säkert nån annan som är kung på gamla Mach 1'or. Men förslagsvis så kan du ringa till någon skoterdemonteringsfirma eller skoterskrot och fråga om det har någon till en Mach 1'a. Gissningsvis så passar de flesta äldre (kanske nyare?!?) Doo-sekundärer till din maskin.

Helix är nr 20.