Spridare 600 sdi

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Håller på att montera ur min motor Rotax 600 SDI HO ur mitt rev chassie för att kontrolera veven innan säsongen drar igång för att inte riskera ett vevhaveri under vintern. (det berömda rotax serie 3 problemet)

Har monterat bort det mesta men har spridarna kvar. Det värkar som man lär separera spridarna från motorn för att få ur den? Stämmer det?

Eftersom jag bara mekat förgasare tidigare så funderar jag just över hur känslig spridare osv är när man monterar bort och sätter tillbaks och om det är något speciellt man lär tänka på.

Hur går jag tillväga?

Tack på förhand!

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Va bara försiktig och lossa muttrarna som håller staget som spridarna är fästa i, sen drar du bara ur dom. Du kan bara vika undan dessa. Undvik att smutsa ner dom! Är väll igentligen det du bör tänka på.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Okey!

Man ska alltså ínte låta spridarna sitta kvar i cylindrarna när man monterar ur motorn.

Tänkte först att man skulle knipsa av strajpsen som varje kabel till spridarna är fäst med i bryggan (staget) och klicka ur kontakten till varje spridare. Dock såg det svårt ut då låsningen till stickkontakten såg svår ut att komma åt och ta bort

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Okey tack för hjälpen! Då blir det till att lyfta ur motorn i morgon!