Sprucken boggi

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Tjing, en polare har nyss köpt sin första skoter och jag kom å kollade lite på hans köp, kollade på sånt man brukar kolla på och hittade blandannat en liten spricka i boggin, är det något som kan växa eller kan man låta det vara? Är också 2 stag som är lite glappa i trailingarmar, på båda sidor är det ett stort problem? Infogar bilder nedan så ni kan kolla! ImageUploadedByTapatalk1320163843.154620.jpgImageUploadedByTapatalk1320163946.602583.jpg
(svarta staget e glapp där i trailingarmen)

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Sprickan bör svetsas innan den blir större.

Det svarta staget är en krängningshämmare, inget konstigt med att den går att röra lite.

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Borra ett litet hål i slutet av sprickan så kommer den att ge sig. Svetsar du sprickan kommer det troligtvis att spricka bredvid. Materialet blir för härdat av svetsen.

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Borra ett litet hål i sprickan som tidigare talare nämner, sedan skall du sätta dit en förstärkning. Proxr Iq etc. har sådana, och har du tur så passar en proxr förstärkning rakt av ?
Annars mäter du och gör en egen, och din skena har en kant (utbuktning). Din förstärkning blir bäst ifall du tar en passligt tjock och bred aluminum modell *flatjärn* som du sedan sågar ur utbuktningen på. Helst ska det vara så tight så du måste knacka försiktigt för att få det på plats, sedan fäster du det med 2st bultar med låsmutter på baksidan.
Här är en bild på min IQ boggie, det silvriga är fabriks förstärkningen.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Som sagt, "de glappa stagen" är inget att oroa sig över, hade varit värre om de inte varit glappa. Om du kollar där staget går in i trailingarmen så ligger det i en plastkloss som ska glida fram och tillbaks..

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Håller helt me övriga förslag, på ski-doo som jag främst kört så har dessa sprickor i boggien varit vanliga och löst sig me en typ 2dm långt plattjärn som monterats dit, funkar kanon. bör även göras på båda skenor.