spruckna insugsgummin & förstärkning av boggi

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
Hej! kollade idag och såg att min insugsgummit spruckna där man fäster skruvarna. Men jag undrar vad nya gummin kostar till min Lynx enduro 600 sp -02? skulle man kunna laga dom? är de något att rekomendera? vart kan man kan man köpa gummin?

Jag funderar på att förstärka min boggie skenor. Har hört att Drivex ska vara bra..någon som vet vad sånna kostar och om de hjälper?

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
(Lånar tråden lite)
Jag TROR att jag har förstärkte boggieskenor, kan det bekräftas med den här bilden?
Orginal eller eftermarknad? Märke?

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Det där är Drivex förstärkningarna, så det är väl ifrån ÅF man kan köpa dessa! ;)

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
ingen som vet vad insugsgummin och vad drivex förstärkningar kan kosta?

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
okej vet du några fler sidor att kolla på? jag har en lynx enduro 600 sp -02, är den reedstyrd? kan man köpa förgasarflänsar till en mxz 600 -00 till min lynx?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jo jag antar det är samma motor.. HO motorn kom -03 ?

Så det ska passa "bolt on"

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
en kompis till mig köpte insugsgummin till sin från en yamaha, passa också bult on och vart bra mycket billigare. För visst är det reedkorgar på dessa insugsgummin?.

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Jo jag antar det är samma motor.. HO motorn kom -03 ?

Så det ska passa "bolt on"
Japp, den kom från -03.

Du kan kolla på tex rinab.nu, dom har gummina du behöver.

Brogge: Hur menar du? Motorn är ju reedstyrd men reedventilen sitter ju inte fast i gummit. Detta ska väl du kunna som skruvar i skotrar varje dag? ;)

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Japp, den kom från -03.

Du kan kolla på tex rinab.nu, dom har gummina du behöver.

Brogge: Hur menar du? Motorn är ju reedstyrd men reedventilen sitter ju inte fast i gummit. Detta ska väl du kunna som skruvar i skotrar varje dag? ;)

Men kom inte "reedkorgar" 01?

Ja du för 2 år sedan kunde jag inte ens skruva moppe, så läs det lite mer som att jag lär mig nått nytt varje dag, och har du frågor om hur du plockar isär moton på en 99;ans mxz så kan jag nästan varenda skruv vid det här laget då jag plockat isär och ihop min motor alldeles för många gånger.

sry lite ot

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Men kom inte "reedkorgar" 01?

Ja du för 2 år sedan kunde jag inte ens skruva moppe, så läs det lite mer som att jag lär mig nått nytt varje dag, och har du frågor om hur du plockar isär moton på en 99;ans mxz så kan jag nästan varenda skruv vid det här laget då jag plockat isär och ihop min motor alldeles för många gånger.

sry lite ot
Ja, han har samma motor som dig. Visst har dom reedkorgar/reedventiler?

De va ju första motorn med reedventiler, iaf första 600:ran.

De va absolut inget dumt sagt till dig, bara ett litet skämt, därav en liten smiley.

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
funderar på att testa laga min insugsgummin, är det något att rekomendera?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Ja, han har samma motor som dig. Visst har dom reedkorgar/reedventiler?

De va ju första motorn med reedventiler, iaf första 600:ran.

De va absolut inget dumt sagt till dig, bara ett litet skämt, därav en liten smiley.

A det var ju slidmatning innan ju. Men min tanke var ju om på denna skoter det satt "reedkorgar" alltså att reedsen sitter fast i insugsgummina.

Haha jag förtstod men insåg även lite mitt misstag att det kan missuppfattas lite gran. Men utan smileyn hade man nog skrivit ett litet surare svar :)

Laga insugsgummin är verkligen inget att rekomndera!!!!

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
ja har tittat på mina nu..de ser ut som att de är den platta sidan mot motorbloket de läker. ska lägga dit lite lim å kolla hur de blir. Det ser ut som att de är otätt där man fäster

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
ja har tittat på mina nu..de ser ut som att de är den platta sidan mot motorbloket de läker. ska lägga dit lite lim å kolla hur de blir. Det ser ut som att de är otätt där man fäster

Okej men känns som att limmet kommer bara var provosoriskt, Annars funkar det säsongen ut för dig med att limma dom får du gäran pm:a vad du använde för lim

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
A det var ju slidmatning innan ju. Men min tanke var ju om på denna skoter det satt "reedkorgar" alltså att reedsen sitter fast i insugsgummina.

Haha jag förtstod men insåg även lite mitt misstag att det kan missuppfattas lite gran. Men utan smileyn hade man nog skrivit ett litet surare svar :)

Laga insugsgummin är verkligen inget att rekomndera!!!!
Men visst sitter dom inte ihop? Jag har inte skruvat i en sån här så jag vet inte, men jag har väldiiigt svårt att tro att dom sitter ihop.

Lynxarn: Ta lös insugsgummina och kolla dom RIKTIGT om du inte gjort de. Skulle de nu va nåt som man törs laga, inte rekommenderat, så skulle jag använda limmet 'liquisole'. Men är inte 100 på att de tål bensin, kolla de först.

:)

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
har lagat dom nu å va ute å testa..men den ligger på 3000varv endå..visst ska den ligga på 1500 varv`? men när ja sprutar start spray så höjs inte tomgångens varven endå..dom ska ju göra de om den får tjuvluft. kan de vara att tomgången är högt ställd?

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Ursäkta mig nu men hur svårt/dyrt blir det att byta ?
Är väl lika bra att byta med tanke på vilka följder kan bli om dom går sönder under fjällturen eller långkörningen.... för då äre billigt å byta dessa i jämförelse med skuren motor....

å rätta mig om jag har fel men ligger inte tomgången halv högt på dom där men ska sjunka efter en stund ???