SRX 700 bra köp???

Robbh

Medlem
20 apr 2010
10
0
1
Ö-vik
Har kört skoter sedan jag kunde gå, men på senare år har det inte blivit lika mycket åka pga studier jobb osv. Sålde min F7a inför denna säsong för den bara stod hemma i garaget, och har inte saknat den så hemsk mycket fören i helgen när vi var i fjällen och körde.
Fick låna en kompis Srx 700 -01. Blev faktiskt riktigt imponerad av den och lite sugen på att skaffa en. Så nu undrar jag vilken års mod som är bäst, pris, för och nackdelar, nått spec som brukar krångla, osv. All info som kan vara bra och vet om dessa maskiner. Att dom är lite tung och har dålig fjädringsväg vet jag redan så de behöver ni inte skriva!!!!

Tack på förhand!!!
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Alla SRX är bra men 01/02 är bästa årsmodellerna, mest effekt och något bättre fjädring än dom äldre. Jag har kört en 99 SRX i 3 tre år/700mil och helt ärligt är det den skoter jag haft som jag har varit mest nöjd med av dom jag haft. Går ruskigt bra och piskar fortfarande de flesta nya skotrar i både acc och toppfart, många har svårt att hänga på den på leden också och racklar väldigt väldigt sällan. Jag hade inte rört en skruv i min inför 3:e året, då tyckte jag det blev dags att se över den och uppdaterade fjädringen med ett longtravel kit från KN Racing och bytte kolvar i förebyggande syfte, men det hade räckt med att byta ringarna bara då kolvarna var i utmärkt skick trots 1050mil.

Var inte rädd för att köpa en långmilare, se bara till att det är få ägare på den då den med garanti är välskött då!
 

Robbh

Medlem
20 apr 2010
10
0
1
Ö-vik
Tackar för svar!!
Med andra ord så är en -01 eller -02 bästa valet, vad kan man tänkas ge för en sån ?? vad är knacksensor?? vad är det för skillnad på tändningen innan -00??
 
N

N_w

Knacksensorn registrerar när knackning sker och justerar tändning för att förhindra ''spikningar''.(Självantändningar) som är skadligt för en motor.
Självantändning kan bero på mycket för exempel, högkompression,oktantal i bränsle och mycket mer
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Nyare SRX har en helt annan tändkurva liknande motorcyckeln Yamaha R1 och ger bättre effekt och iaf på äldre SRX stryper CDI'n tändningen våldsamt om man varvar över 8700rpm? (har jag för mig) och det gör man eftersom en srx med full gas varvar närmare 9000rpm, jag tror inte nyare SRX gör likadant, jag kan ha fel men jag vill minnas det.

Jag bytte primär fjäder i min SRX till en med lägre sluttryck för att få ner varven några hundra och det blev skillnad mot original.
 

Robbh

Medlem
20 apr 2010
10
0
1
Ö-vik
Är verkligen tacksam för alla svar!
nått spec som man bör kolla på dessa maskiner vid köp? Har hittat en riktigt fin maskin från -01 som gått ca 800mil bör man byta kolvarna på den?? isf kostnad för det?
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Om den endast har gått dessa 800 mil så behöver du inte byta kolvar (men det vet man ju aldrig). Finns många som kört sina SRXar mot 1500 mil på originalkolvar.

Känn efter hur pass fräscha dämparna är, 800 mil utan renovering sätter sina spår.
Känn om du kan känna nå glapp i variatorn, exempelvis rullarnas bussningar.
Är mattan fräsch?
Kolla så att skotern är rak i framvagnen, en lite krökt T-arm kan göra så att skotern beter sig riktigt "roligt"
Det finns massor man kan kolla upp som kanske inte är det viktigaste för att ta sig fram men ändå kostar att byta.
Boggiehjulslager, vändhjulen är viktigast. Om lagren inte är bytbara så kostar ju ett nytt hjul en del.
Slides.
Funkar all el?

Annars är det riktigt fina och pålitliga maskiner det där och du blir inte missnöjd.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Den är ju bara just precis inkörd, inget under huven iaf som du behöver vara rädd för än. Och vad är det för snack om att det inte går att byta lager i Yamahas boggiehjul? :hmmmm: Jag har iaf utbytbara i alla hjul i min förutom de fyra som sitter längst fram. Eller kom det med vipern kanske? De där hjulen med inbyggda lager verkar då hålla jävligt bra iaf då min har gått över 1100mil nu och dom är fortfarande fräscha, och jag VET också att dom inte är utbytta.

När du åker och kollar på den så ska du inte bli rädd om du känner på sekundär variatorn i sidled. Den glappar ganska rejält, men det ska den göra. Kolla efter dåliga boggiehjulslager som snurre sa, är man snål har Biltema billiga lager (24.90:) som funkar lika bra som de flesta andra. Kolla också efter sprickor i W-armen (svingen som sitter längst fram i boggien) Den är sprucken på 7/10 SRX även om dom inte är hårt använd. Det är ingen större idé att köpa en ny sådan då den också kommer spricka efter ett tag. Jag svetstade och förstärkte den redan spruckna i min rejält så den håller då resten av sitt liv nu! :)
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
Nyare SRX har en helt annan tändkurva liknande motorcyckeln Yamaha R1 och ger bättre effekt och iaf på äldre SRX stryper CDI'n tändningen våldsamt om man varvar över 8700rpm? (har jag för mig) och det gör man eftersom en srx med full gas varvar närmare 9000rpm, jag tror inte nyare SRX gör likadant, jag kan ha fel men jag vill minnas det.

Jag bytte primär fjäder i min SRX till en med lägre sluttryck för att få ner varven några hundra och det blev skillnad mot original.
vad jag vet så levererar väl iaf -00 srx700 effekten vid 8400rpm. så varför varva mer? eller har jag fel?