srx 700 motorproblem

teddo

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Hej! Har en srx700 som har fått fnatt efter sommaren.. den går bra på lägre varv men varvar inte fullt och känns bara allmänt orkeslös.. ena stiftet blir vit/grått.. har rengjort förgasarna, kollat avgasventilerna och rengjort, har gått igenom bränslepumpen insugningsgummina är hela å fina och den har samma komp på alla cylindrar.. nu håller jag snart inte på att ha några mer ideer om vad det kan vara.. kan reedventilerna ställa till ett sådant fel? ser man på dom om dom är trasig? har även börjat undra i om ja kan ha lyckats skifta munstycken mellan förgasare på variator sidan och magnapullsidan... vilken sida brukar de sitta större munstycke på? är mycket tacksam för svar! Mvh Teo
 

teddo

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
hade den tom under sommarn sen slog ja in ny när ja startade den iår så nej... :/
 

teddo

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
har letat som ett tok nu och har inte hittat just till srx men till andra yamaha triple att dom har största munstycket ute vid variatorn.. om detta stämmer kan de fort vara så att ja lyckats blanda ihop munstyckena trots att ja tyckte att ja var nogrann... :hmmmm: är de någon som vet om detta stämmer även på srx?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Japp cylindern närmast variator ska ha mest soppa. På vipern har dom en annan lösning och den cylindern har istället lite lägra komp. Varför?

Cylindern närmas variatorn går varmast och har högst slitage. På din kompenserar man det med mer soppa = går kallare på den.

Vilket stift blir vitt/grått på din då?

Munstycken på din.

1-147.5, 2/3-146.3

Du kan själv surfa in på www.totallyamaha.com sen technical pages.
Finns massor matnyttigt där.
 

teddo

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
jo... hittade även de... ska fara till verkstan om några timmar å se om man har varit ett sånt klantarsle... :cheesy: det är stiftet längst ut mot variatorn som går vitt... återkommer med svar om hur de gick... :blink1:
 

teddo

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
okej.. nu har jag tagit upp förgasarna och som ja trodde satt munstyckena fel... nu har den slutat att gå vit på ena stiftet,,, dock återstår problemet med att den inte varvar fullt ut.. fick hjälp av Rizzzo här på forumet som hittade detta fel på en srx på totalyamaha och där kom dom fram till att det var stratorn som var trasig.. där stod det att man mätade upp tändplattan såhär:


Brown-Brown/red 392-479 ohms
Brown/Red- Black 77-95 ohms
Pickup White/red-White/Green 189-231 ohms
All are at 20 C


Jag fick resultatet:

Brown-Brown/red: Inget värde?!
Brown/Red- Black 83 ohm
Pickup White/red-White/Green 199 ohm

Vet inte om de spelar nån roll men mellan: brun - svart röd hade jag 430

Kan det vara nått fel eftersom att jag inte hade nått mellan brun - brun röd?
prövade även dra runt motorn men fick aldrig nått värde..
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Är nog högfartsspolen som är död åt dig på statorn eftersom du inte har nå utslag på brun-brun/röd
 

teddo

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
men de ska va ett värde mellan brun/brunröd? har varit till 2st yamaha åf men dom verkar ju inte ha större koll än vad som står i deras papper.. enligt de så finns de ingen mätning därimellan... :hmmmm2: däriomot så står de på totallyamaha att det ska vara ett värde därimellan... ingen vänlig själ som skulle kunna tänka sig att mäta upp därimellan på deras srx?