Srx 700 sanning eller myt?

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Tjena som rubriken lyder så undrar jag om det verkligen är sant det som sägs om srx?

Vad jag har hört så går det som en ubåt i lössnön pågrund av vikten, Men yamaha har sån otrolig viktfördelning så detta borde inte spela någon roll och är den verkligen så tung som det sägs? är det någon som vet torrvikten på en srx för ja vet att skidoo mxz väger 230kg torr och den är 2cyl.. Jag menar med en 38s eller 44as matta borde väll srx,en skotta på ganska bra eller?

Sedan har ja hört att den har kort fjädrings väg men det borde väll vara enkelt att åtgärda?

Sedan sa en polare till mig att den går inte att hoppa med dels för den korta fjädringsvägen och vikten så den vill dyka hela tiden, Han sa även att chassiet har en tendens att vika sig på en gång.


Anledning till att ja undrar är för att ja blev tokkär i maskinen efter att jag provat polarens, draget och ljudet är oslagbart! 2takts trippel med piper finns det något bättre?

Så ni som har en srx kan ju gärna hör av er med era åsikter och modifikationer för att förbättra maskinen.

Tack på förhand!
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Om du har provkört en och gillar den, så spelar det väl ingen större roll vad andra säger.
Tror att SRX:ens största problem i lössnö är den låga markfrigången.
Fjädringsvägen är kort, men det finns förlängningskit.

Har du inte funderat på en Viper med trippelpipor i stället. Blir nog inte så mycket dyrare om du ska modifiera SRX:en med longtravel kit och matta mm.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Fox rider problemet är att jag inte vill ha en viper utan en SRX och jag vill helst få den att gå i lössnön utan att behöva förlänga den. Det jag funderade på var att kanske klämma i en Edge eller pro x boggie i den så får man grym fjädring i maskinen.
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Om du gillade SRXen så pass mycket som du säger så är det bara o köpa en och sedan börja bygga om den till vad du vill ha.

Var kräsen och köp ett bra exemplar så du får en fin skoter att arbeta på då blir det värt allt slit på slutet.
Eller så liger du på o letar efter en som redan har någon av dom förbätringar som du önskar dig.

Ett tips till om du inte redan har kört en sådan så se om du inte kan komma åt o testa en MM 700 och jämför dom för jag tror du skulle kuna bli lika förälskad i en sådan.... men ljudet i en SRX är oslagbart det är så det killar i pungen på en det den står o tuffar :D
 

jocke1

Medlem
5 nov 2006
10
0
1
Kiruna
Den är urkass i lössnö, har haft en SRX. Har aldrig någonsin kört fast så mycket med en skoter som den vinter jag hade den. Det var F....an inte ens lönt att ens försöka köra utanför leden. Köpte den ny -99 men sålde den redan efter en vinter. Den är även för låg att hoppa med. Varje gång man var ut fick man dessutom skruva i framvagnen på den. Armarna som går efter sidorna vek sig för minsta sten och krängningshämmarna slog runt ifall skidorna fick en stöt i riktning framifrån. Synd på en sån fin motor och dess vackra ljud för det är det inget fel på.

Tung är den, men 280 torr tror jag är lite överdrivet. kommer dock inte ihåg.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
ok tack för alla svaren nu har jag lite mer kött på benen iallafall återstår att se vad det blir för maskin till nästa vinter :D
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är alltså tjänstevikten som det pratas om, dvs 280kg fulltankad och klar. Drar du bort 30kg för full tank, 3 kg för oljan och 4 kg för vatten osv. så landar den på ca 240kg torr.
 
R

Robin

men vad har du för nytta utav att veta torrvikten? du kör ju inte skotern på luft precis.
 
R

Robin

jag tycker srxen går som vilken kort maskin som helst i snön, bara man har ordentligt med fart. dock har den ju begränsade lös snö egenskaper gämt emot andra högre maskiner. men en srx med longtravel kit och bra matta kan man komma långt på.

mvh/robin
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Jag har ingen aning om varför folk alltid frågar efter torrvikt eller antar att en viktsiffra alltid betyder torrvikt.

För att vätskor är relativa...... om en maskin har en tank på 40 lite och en annan 20 så komer det bli svårt o jämföra dom mot varandra därför så mäter man i torvikt för då får man veta vad skotern väger då det i regel är dom man jämför o inte hur tunga vätskorna är.
 
R

Robin

varför skulle det vara så svårt? 40-20=20.
Man har absolut ingen nytta av att veta torrvikten på ett fordon då den ALDRIG kan användas tom.

Det är endast ett trick för tillverkarna att verka bättre än dom igentligen är.

mvh/Robin
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ungefär som en annan sak:

VAR mäter man fjädringsvägen bak?

Vid bakre infästningen/saxen eller den radiella totala förflyttningskurvan av vändhjulet?

Jag anser att det är saxen och INTE radiella förflyttningen som gäller.

Finns en stor skotertillverkare som kör med fuskmetoden, iaf förra året. Om de gör så i år vet jag inte.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Har en srx å jag tycker den går som vilken annan skoter nästan i lössnö. visst den har sina begränsningar ioch med den korta fjädringsvägen men jag har då iallafall haft kul med den. Grym ledmaskin med ett ***** drag, de bara ökar efter 100! Så slänger du på en 38 matta lr mer så går den i lössnön garanterat, för den skottar på ordentligt. Också kallas jet-drift. Har min till salu om du är intresserad, bara att PM:a.
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Tillbaka till huvudämnet kanske, Köpte en SRX 600 till min sambo som bara skulel ha den på led men använder man gasen på rätt sätt så går den "bra" i lössnö, mycket pga 38mm kammarna såklart(mattbyte gjort alltså), den är låg förvisso men underbart kul, Min kompis har en SRX 700 Mountain från 98, enda året den togs in och jag har hört siffran 16 maskiner från flera källor, 38mm kam och 345 lång, många har dessutom back, skicket beror ju på vem som haft den, köpt som touring=bra skick....Jag har kört den några mil och den går ju bra i maskin 140hk och den är bra fjädrad bak, framvagn är ganska låg men orginalbred som en kort vilket gör den till en mycket trevlig snöskoter för svenska förhållanden, kränghämmaren kan diskuteras men det är inget jag ger mig in på...Jag tycker den är ganska komplett med tanke på att den ändå är från 98...
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
värst vad alla blir kinkiga när man frågar om torrvikt. nog kan man väll fråga om de utan att få en massa gnäll svar ?
 
R

Robin

vist får du fråga men vad har man för nytta utav att veta torrvikten?