Sxr= bättre fjädring, singel pipa
SRX= trippel Pipor original men dock lite sämre fjädring
Har hört om folk som köper SXR och tar SRX pipor till dem eftersom de redan har fjädringen..
Inget som passar rakt av om det var så du menade? För du får modda om en hel del för att få på SRX-pipor på en SXR. Inte ens huven går att stänga.
Har kört både SXR och SRX i min korta karriär. Har testat 2 olika SRX:ar, båda med 38mm hk-matta, 2" styrhöjare och lite annan mumma men det var ingen skoter som riktigt föll mig i smaken förutom motoreffekten då.
Började därför att kolla på SXR istället som jag direkt kände var bättre anpassad för mig och min körning. Största skillnaderna man kände efter en hel dag på en SXR och man sedan bytlånade en stund med en SRX-ägare var:
*SRX:en känns sjukt mycket tyngre och får verkligen jobba sig fram även fast den hade 38mm mattan i bara är cirkus 2dm lössnö.
*Mycket rappare SRX på leden
Största skillnaderna om man tittar på skotrarna:
- Avgasportar SRX (lägre bensinförbrukning och lite rappare)
- Över lag högre och bättre fjädring på SXR
- Trippelpipor SRX, Enkelpipa SXR (Effektstrypande med enkel)
- Orginal cirka 145hk SRX mot SXR på ungefär 110hk
Och nu när jag säger att den känns sjukt mycket tyngre så menar jag det. Och det är mina åsikter av egna erfarenheter. Bytet skedde efter cirka 5 timmars körning på min egna SXR och hoppade rakt över till en SRX.
För att tillägga är att jag har 32mm matta på min SXR också. Mitt råd till dig som tänkt köpa en Yamaha, köp hellre en SXR så du redan har fjädringen och byt sedan till trippelpipor, variatorkit och lite annat gott gott än att behöva bygga om hela skiten för att få till bra fjädring och djupsnögång.