Ss440

Tobbe.E

Medlem
20 nov 2016
45
0
6
Söderhamn
Är det någon som har erfarenhet av en powerblock variator på en ss440 -82 får inte min att passa den går för djupt in måste man flytta plåten som sitter mellan variatorn och motorn? Det har suttit en sådan variator på den men den hade dom flyttat ut med en förminsknings hylsa men remmen har inte gått rakt med den så inner skivan sprack. Någon som vet hur man gör?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Original YP-variatorn till SS har en hylsa med drev på insidan av variatorn, som driver oljepumpen och samtidigt varvräknaren.
Jag vet inte om det skulle funka att knacka loss en sådan och montera i din Powerbloc-variator, som faktiskt inte är avsedd just för SS440/SRV.
 

Tobbe.E

Medlem
20 nov 2016
45
0
6
Söderhamn
Tror dom hade gjort så med min gamla variator men den hamnar för långt ut. Om man gör så ändå kan man flytta ut sekundärvariatorn lika dant så att dom livar med varann eller finns det någon annan variator som passar.
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Jodå, det går att shimsa ut mellan variatoraxellagret och sekundärvariatorn, åtminstone 5-6mm utan att sekundären "mister" för mycket drivaxel....
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Du vet att motorn går att flytta till viss del i sina motorfästen.

Passa samtidigt på att kolla hur motorkuddarna ser ut. Främre högra brukar spricka i gummit. Vänstra främre har en tendens till att vilja spricka i metallen, så att man kan få lägga lite svets där.
Bakre motorfästet med sina två kuddar klarar sig skapligt, men det har hänt att hela plåten där kuddarna är monterade spricker loss ifrån bandtunnelväggen.

Ska du svetslaga något motorfäste, så kan du även lägga en sträng på "väggen" mellan magnapullen och ljuddämparen där "väggen" svänger. Är garanterat en sprickbildning där.
 

Tobbe.E

Medlem
20 nov 2016
45
0
6
Söderhamn
Ska ta och titta på motor fästerna i dag har tänkt på lite på det själv. Stämmer som du säger med sprickorna har redan svetsat på alla dom ställena du nämner det var värst med det bakre där hade hela plåten nästan lossnat
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Jag får be om ursäkt, jag mindes lite tokigt.
SS har inte ett drev på baksidan variatorn, det är ET-modellerna som har det.
SS och SRV har ett drev på vevaxeltappen innanför variatorn som driver oljepumpen.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Vad är det du söker?
Större chans att få tag på gamla skoterdelar finns nog på RetroSkoterforum.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Du kommer antagligen inte att hitta en YP-variator som inte är sliten och behöver nya vikter och rullar, vilka inte är vare sig gratis eller lätta att hitta. Ebay är väl där du kan få tag på enklast.
Men då har du lagt ut ungefär halva summan av vad en ny Powerbloc som passar på din SS kostar.
Kan vara bättre att du beställer en "bottendel" dvs fasta skivan till den Powerbloc som du har nu (Rinab har) och sedan justerar in med rätt antal viktbrickor så att den gamle racern går som den ska.
 

Tobbe.E

Medlem
20 nov 2016
45
0
6
Söderhamn
Nu när man äntligen fått fart på den dör den. Gnistan har försvunnit. Är det något som är vanligt på dom och vart bör man börja leta
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Börja med att titta i kabelhärvan där CDI-boxen sitter. Dra isär kopplingarna och kolla om du har oxid där, isåfall gör rent. Ta en och en så att du inte blandar ihop trådarna.

Är detta okej så letar du på den svart-vita kabelns snabbkoppling vid CDI:n och drar isär den, du har då kopplat bort dödare, stoppknapp och startnyckel. Får du nu gnista så har du fel på dödarkretsen. Om den startar med den svart-vita bortkopplad så måste du dra upp choken för att stoppa motorn, alternativt rycka av tändstiftshattarna men det brukar sperra så besvärligt i fingrarna :madgrin:

Har du inte gnista ändå så får du testa tändspolen. Skruva av tänstiftshattarna och mät resistansen mellan ändarna på tändkablarna. Du ska få ungefär 5Kohm.
Har du bra värde på tändspolen så mäter du tändstiftshattarna, de ska också hålla 5Kohm.

Har du nu inte hittat något fel, så är det troligt att det är CDI-boxen som gett upp.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man kollar tändspolen så bör man också ohmmäta primärlindningen, den brukar ligga på långt under 1 ohm i ett CDI-system så det ser ut som i stort sett kortslutning om man mäter med en billig multimeter. Kolla också att det är bra isolation (oändlig resistans) mellan sekundärlindningen (tändkablarna) och primär respektive jord.

Skotertändspolar KAN fungera fastän det är avbrott i sekundärlindningen, men man bör inte lita på en sådan tändspole utan helst byta den vid första tillfälle (eller säkerställa att man kan ta sig hem om man blir stående). Jag har haft avbrott i sekundären på min gamla Wildcat så länge jag har haft den skotern, dvs ca 8 år nu. Men än fungerar tändspolen...
 

Tobbe.E

Medlem
20 nov 2016
45
0
6
Söderhamn
Har kollat kablar och dödare och tändspole allt verkar bra men ingen gnista. Någon sa att det sitter brytar spetsar på dom. Stämmer det ?
 

Tobbe.E

Medlem
20 nov 2016
45
0
6
Söderhamn
Cdi boxen är det den som sitter vid rattstången nere vid motorn och ser ut som ett relä? Det sitter också en liten blank grej vid vänstra fot hålet inne i motor utrymmet som det går kablar till vad är det ?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Japp CDI-boxen är den svarta fyrkanten i en gummisele, påträdd på två metallbleck bredvid styrstången.
Den blanka enheten vid fotholken nedanför sekundärvariatorn är voltregulatorn som håller belysningsspänningen på 12-14 volt. Annars så skulle glödlamporna gå sönder.

Har du mätt spolarna på tändplattan? Detta kan göras utan att demontera magnapull och svänghjul.