Ställa in boggin för minsta skidtryck? (pro-action)

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Har "onödigt" mycket skidtryck på min vector sp (pro action boggin) för min körstil så jag undrar hur jag ska ställa fjädringen bak och kanske fram för minsta skidtryck? Balataremmarna är på lösaste och rodsen är i mitten, finns 3 lägen va? Dom står på 2 nu iaf. Ska tillägga att jag har slp pp och dom har jag även upplevt som greppat mycket bättre än orginal.. Men tycker ändå inte maskinen ska behöva va så j*vla tungstyrd :mmph:

:hello:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kolla bussningen som sitter strax ovanför kedjehuset... Spraya dit nå fett eller ta lös och fetta in så går styrningen säkert en hel del lättare.

Kan mkt väl vara den som gör att det går tungt.

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Kolla bussningen som sitter strax ovanför kedjehuset... Spraya dit nå fett eller ta lös och fetta in så går styrningen säkert en hel del lättare.

Kan mkt väl vara den som gör att det går tungt.

Går det bra med 5.56 eller måste det va fett? har inte kollat hur det ser ut än.. om det är trångt osv.. När jag styr annars så knakar det och gnekar typ som att det saknas fett nånstans.

Vad gäller fjäder spänningen fram så sa ÅF tvärtom när jag ringde idag, provade nyss att ställa hårdare än vad jag hade och upplevde lite skidtrycket mindre.

Hur är det med rodsen och boggiedämparna då ?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
har du ställbara rods eller har du de "vita" plast brickorna???

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Går det bra med 5.56 eller måste det va fett? har inte kollat hur det ser ut än.. om det är trångt osv.. När jag styr annars så knakar det och gnekar typ som att det saknas fett nånstans.

Vad gäller fjäder spänningen fram så sa ÅF tvärtom när jag ringde idag, provade nyss att ställa hårdare än vad jag hade och upplevde lite skidtrycket mindre.

Hur är det med rodsen och boggiedämparna då ?
Funkar säkert för en stund (säsong?). Jag rekommenderar att du köper ny bussning + sätter dit fett nippel. Om det låter när du styr så är bussningen ditt problem snarare än skidtrycket.

Trångt är det. När jag gjorde om min så var dynan och tanken borta. Kanske går det att klara utan att ta bort dom men jag är skeptisk.