ställa in förgasarna..

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
ställa in förgasarna på storm 800 -94

hur haft problem med förgasarna med min storm.

Hur ska jag ställa in dom så dom får lika mycke luft och bensin på alla ??

Last edited:
R

Robin

Vad för problem är det du haft?

Enklast sättet är att utgå ifrån grundinställa alla justeringskruvar (står på insidan av huven) och därefter finjustera alla lika mycket.

Glöm inte att synka förgasarna också, viktigt!

R

Robin

Vänstra dvs PTO sidan, får minst kylning av kylarvattnet pga att den sitter längst bort från vattenpumpen därmed brukar man bestycka den högre.

Detta tycker jag är en smaksak, finns även dem som på monoblock tripplarna bestycker mitten cylindern större pga att man säger att den cylindern då går varmast.

Hade varit bra om någon verkligen mätt upp vilken cylinder som går varmas på en trippel/monoblock trippel.

Själv hade jag alla mina förgasare lika bestyckade på min monoblock, dock synkade jag inte alla 3 förgasare med varandra utan lät förgasare på pto sida vara just lite före de 2 andra som var synkade med varandra.

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
har ingen orginal huv så vet inte hur dom ska ställas in =P och hur synkar man dom ?
Dum fråga kanske.. :p

R

Robin

Förgasarna ska man igentligen synka med vakumklocka om man har tillgång till.
Annars funkar det att gasa upp förslagsvis högra (mag sida) trottel i fullgas så dess undre kant ligger parallelt med insugets övre kant. Därefter ställa de andra förgasarna så de ligger i exakt samma lägen och möjligtvis då vänster (pto sida) lite före de 2 andra.
Finns 100 trådar om förgasar synkning så det är bara att söka om du vill ha en ännu mer detaljerad beskrivning.