Ställa in Thunder Shift, hur?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har köpt ThunderShift variatorarmar med vikter, och undrar lite hur man ställer in detta.
Jag vet maxvarvet på motorn. Jag kör "blandad körning", dvs både med och utan pulka, på led, i lössnö osv. Mest på led, men vill förstås inte göra bort mig i lössnön heller. Toppfart oviktig.

Nån som har några idéer om hur jag ska ställa in? Till exempel: armarna har 3 hål, vad händer när man viktar i dem?

Synpunkter, tips och idéer mottages tacksamt! :)

(Maskinen ifråga är en Yamaha MM700. Den är helt standard, förutom rullsekundär med 54/39-helix.)

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Antar du köpte det begagnat eftersom om du köper nytt så följer det med en instruktion hur du stället in det.

I alla fall så vet jag absolut inte vad som vore optimalt för din körning eftersom dels verkar du ha en minst sagt väldigt varierad körning så kan bli väldigt svårt att få optimalt till alla situationer. Sen beror det på vikt osv så du får prova dig fram. Men jag kan säga detta ifall det är till någon hjälp:

Inre hålet: justerar början av registret. Tyngre vikt i detta hål resulterar i tyngre växling och lägre varvtal, medans lättare resulterar i högre varvtal.

Mellersta hålet: juserar mellanregistrer. Tyngre vikt i detta hål resulterar i tyngre växling och lägre varvtal, medans lättare resulterar i högre varvtal.

Yttre hålet: Justerar toppregistret. Tyngre vikt i detta hål resulterar i tyngre växling och lägre varvtal, medans lättare resulterar i högre varvtal.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Manualen följde med, men det är ju rena zwahilin.
Tack för infon! Jag har monterat nu och ska prova så fort det blir lite mer snö.
Jag har fått synpunkt från annay håll att viktarmarna eventuellt är för "aggressiva" för min aggressiva helix. Nåja, vi får se. Det verkar iaf smidigt att enkelt kunna vikta på armarna.