Ställa om tändningen??Någon som vet..?

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
ja det är väl det den gör, ställer om tändningen. +- 3 grader prova så märker du vilket läge som den går bäst. Borde skilja lite på toppvarv också.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
tändningen starkare/svagare vad menar du med det? man ändrar tändningtiden lite,,,närmare bestämt +-3grader vad det innebär i praktiken törs jag inte svara på...men har du på +3 grader så ska nog 98oktans bränsle användas ovh den varvar nog lite till...den går helt enkelt lite bättre(eventuellt även lite bränslesnålare...om du inte gasar mera då vill säga) sänker du tändning till -3 grader så skulle jag kunna tänka mig den blir lite bättre att cruisa runt lite lugnt med.
 

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
okej, den stod på -3 nu och det sitter 98 oktanstoppar på nu så den går på 98as. Okej, jag får fara ut imorn och se om det blir någon skillnad om man ställer om den till +3 !
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
gör så...meddela hur stor skillnaden vart...om det nu märks över huvud taget. men det borde märkas lite skillnad på 6 grader
 

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Jo jag kan göra det! Måste först bara bestycka om den... Det har ju blivit galet kallt nu.. 440in går ju knappt :O
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du ställer in tändningen m. +-3 vevaxelgrader.

Modulen "lurar/modifierar" signalen från triggerspolen vid svänghjulet så att tändningen ställs fram eller bakåt.
Detta fall skulle jag tipp att + innebär att den tänder senare. Och vise versa.

Modulen ger samma effekt som en tändkil

De är vad den gör praktiskt, vad det gör för skillnad på din skoter kan jag tyvärr inte svara på.

Edit:

Lite info iaf. Man antänder bensin innan kolven når ÖPD pga "explosionen" tar sin tid att brinna, och som vi vet gas som värms upp expanderar.
Mellan tumme och pekfinger antänder man bensinen c:a 20-30 vevaxelgrader innan kolven når ÖDP.
Skulle du antända för sent (+) så kan det hända att trycket blir förstort, att den spikar (själv antänder).


Så att ställa 6 vevaxel grader kan göra ingenting, eller orsaka totall haveri. När jag körde min 440i så lät jag den stå på 0. gick o funka fint.

Vh Rasmus
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Nu vet jag inte åt vilket håll dom där + - menar. Men om vi pratar mekanisk flyttning av tädläget som jag gör genom att flytta hela pickuppspolen så är det väldigt farligt att tidigarelägga för mycket. Dvs ställa T läget tidigare i rotationsrikningen. Fördelen med maximal tidgare läggning är rappare svar på gas på lägre varv och mellanregg och en aning soppasnålare . Men risken för spikning är farlig,,man kan helt enkelt knäcka en vevstake eller grilla en kolv illa kvickt

Senarelägger man därimot så blir den svagare i botten men varvar ur lättare. Men även i detta fall är det risk för kolvgrill pga att värmeökning så pipan laddar tillbaka hårdare!! Man måste offta bestycka upp för att hålla nere värmeutvecklingen då!!

All flyttning av tändläge måste göras med avgastempmätare eller i bänk med bsfc mätning.
 

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Okej den var tydligen mer komplicerad än vad jag trodde. Det låter som att ställa den på 0 skulle vara bäst för man vill ju inte spika eller bränna kolven.... Men tack för svar iaf! ska ut och pröva ställa om den till 0 idag och bestycka om den lite :)

En till fråga som inte rör det med tändningen men om skotern gick bra när det var -4. men gick dåligt när det var -14. hur mycket bör man gå upp i storlek? siiter 330 på nu.