Ställa skidtryck RS Venture?

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Någon som vet var man justerar så man kan få mera tryck på skidorna?
Tycker den har en tendens att gå rakt i kurvor, kanske jag som inbillar mig, då mattan är lite längre än jag van vid men borde gå få mera tryck ändå.
Justera i fram på dämparna eller i boggien? vill ju samtidigt ej få för stum framvagn
Läste nåt i serviceboken om justera på bakre stagen i boggien om viktfördelning. Nåt att justera där?

Tips?

Mvh
BMd

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
stagen påverkar mest hur den beter sig under gaspådrag/avslag,det finns för/nackdelar med alla justeringar men kort sagt:
mer kopplad boggie=högre skidtryck även under gaspådrag,men hela boggien blir hårdare.
mer fjäderförspänning på skiddämparna=högre skidtryck,men stummare framfjädring.
kortare balataremmar=mer skidtryck hela tiden,men sämre viktförskutning=sämre fäste.
jag skulle börja med att byta styrstål,original är inte så värst aggresiva...,
hjälper inte det så skulle jag minska förspänningen på främre boggiedämparen,nästa steg skulle vara att korta balataremmarna ett hål,sedan öka förspänningen på skiddämparna.
det bästa är att göra en sak i taget och prova sig fram,för mycket skidtryck gör att skotern blir tungstyrd och jobbig att köra istället.
jag har en kortbandare själv(vector sp),mitt problem är inte dålig styrning(totaltec styrstål)utan att den har lust att lyfta innerskidan vid "inspirerad" kurvtagning,ska prova att korta balataremmarna lite så fort jag får chansen att köra-att bo vid norrlandskusten suger VERKLIGEN....

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Tackar!
Nu vet man var man kan börja kolla...
Ska beta av dina tips så löser det sig säkerligen!

BMd