Ställa styvheten i boggiedämpparen

ZR 500 APV

Medlem
7 feb 2010
30
0
1
Hej! har problem med att skotern säckar ihop alldeles för lätt och nu undrar jag om det går att ställa styvheten i dämparen här på bilderna ser ni att det finns en röd liknande ratt man kan vrida på det finns tydligen 8 lägen? nu jyst så är den inställd på en etta nån som har mer erfarenhet eller vet mer om den här saken?

Bild101..jpg

Bild105..jpg
 
Last edited:

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Nu får folk gärna rätta mig om jag blandar ihop begrepp. Men men "ratten" "klickern" så ställer du kompretionen i dämparen dvs hur trögt det ska gå att trycka ihop dämparen. Du kan även ändra styvheten på fjädern genom att vrida på den trekantiga fjäder vaggan eller vad man ska kalla de.. sedan kan du även flytta bak bakre vaggan på skenorna och ändra fjädringen. finns mycket att justera och de kan ta tid innan man hittar en fjädrings setup som man tycker är bra. Hur du ställer främre vaggan och spänningen på balataremmarna osv har inverkan på hur bakre vaggan beter sig.

Jag skulle rek. att du vigde en helg och prova dig fram. notera vad alla inställningar står på, kör en sträcka så dämparna får jobba lite. justera en sak i taget och ut och prova igen. då märker du ganska fort vad vilka saker gör. sedan är det bara att leta sig en setup som funkar. sedan kan de ju säkert va så att du tror dig hitta en setup som funkar och efter en stunds åkning märker att den inte blev bra är de ju ganska snabbt gjort att justera till de när man har provat sig fram och vet hur olika inställningar påverkar skotern.

lite bakgrund fakta är alldrig fel så sätt dig här på forumet och leta lite på hur en dämpare fungerar osv.

Lycka till!