stämma av pipa, kapa?

DavidSu

Aktiv medlem
6 mar 2011
92
0
6
Kör mach 1 670 (1995) motorn med 670ho avgassystem.

Mach 1 toppeffekt ska ligga på ca 8300rpm medan 670ho:n ska ligga på ca 8000rpm.

Kan man stämma av 670ho pipan så att toppeffekten ligger på 8300rpm?

Har för mig att jag har läst någonstans att man kan kapa bort 10mm efter kulkopplingen (vid grenröret) för att få effekten högre upp. Är det rätt?

Eller är det något annat sätt man modifiera pipan så att den passar för 8300rpm?:)
 
Last edited:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är inte bara piplängden som avgör avstämningen, även om man kan säga att kortare längd ger högre varv. Även portningen, tändningen och förbränningsrummet påverkar avstämmningen genom avgastemperturen.

Du kan testa att kapa en bit, men spara den så du kan svetsa tillbaka den igen om du ångrar dig.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Som Pezon säger kan det vara portningen som skiljer. Men om du kapar pipan så kommer max effektbandet hoppa upp i varv så det blir rätt ändå. Man kan generellt säga att skotermotorers portar är så höga att de kan dra hårt till flera 1000v högre. Dvs om skotermotorn suttit i en hoj skulle den dragits till högre varv och piporna skulle ha varit kortare. Skotrars variatorer blir så ineffektiv över 8000v därav låga varvtal på skotrar och långa påpor.

För att få upp 300v till rör det sig om 8-10mm kapning. Men om du ska ta det i fetaste magen eller krökanslutning vet ingen. Det beror på pipans data/balans och man skulle måste testa att kapa och köra motorn i dyno för att lista ut vart man ska kapa. Om du orkar kan du kapa 50% i magen och andra 50% i kröken då blir det bättre balans.

Baserat på vad jag läst och byggt genom åren gissar på 9mm sammanlagt. Om du inte orkar dela upp kapningen så kapa utanför kulkoppling.
 

DavidSu

Aktiv medlem
6 mar 2011
92
0
6
då provar jag kapa 9mm, blir nog bara att kapa på ett ställe. Och sparar biten om jag ångrar mig.

Tack för svar:)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
För att få upp 300v till rör det sig om 8-10mm kapning. Men om du ska ta det i fetaste magen eller krökanslutning vet ingen. Det beror på pipans data/balans och man skulle måste testa att kapa och köra motorn i dyno för att lista ut vart man ska kapa. Om du orkar kan du kapa 50% i magen och andra 50% i kröken då blir det bättre balans.

Baserat på vad jag läst och byggt genom åren gissar på 9mm sammanlagt. Om du inte orkar dela upp kapningen så kapa utanför kulkoppling.
hur räknar du på varven ? jag räknar i % så på en just över metern lång skoterpipa blir varje cm runt 100 varv , de brukar stämma bra när jag bromsar på både singel och dubbelrör
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
hur räknar du på varven ? jag räknar i % så på en just över metern lång skoterpipa blir varje cm runt 100 varv , de brukar stämma bra när jag bromsar på både singel och dubbelrör
Jo normalt brukar % stämma rel bra. Men vissa pipor verkar inte tåla kapning på mer än ca 10mm på ett ställe eller uppdelat. Just denna pipa har jag inte sett någ kapning på så man blir feg att uttala sig. Vissa pipor har redan för kort krök eller mage så de blir helt off om man kapar där den redan är i kortaste laget. Och vart den är i kortaste laget vet ingen förens man förstört pipan och byggt om den några ggr. Vissa pipor får ju ett rykte om sig inom trimvärlden att det tål x ant mm kapning där o där vilket man kan lägga på minnet.

Förmodligen går det kapa minst 10mm till på annat ställe utan att tappa alt för mycket botten på denna pipa. Börjar man kapa uppimot 3cm även uppdelat på flera ställen är risken stor för att pipan tappar den uträknade balansen så hela registret blir svagare fast den drar till de varvtal man vill.

Jag törs inte kapa mer än 25mm uppdelat på mage o krök på någ pipa om det inte är bevisat i bänk att den tål mer kapning utan att förstöra registret.