Stående körning = Bip Bip?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Var ute och körde idag.

Två ggr började skotern låta "Bip Bip" utan att jag hann se nå på displayen. (inget hände, utan bara två korta pip, maskinen stannade inte ,gick inte varm eller nå sånt)

Funderade på om det har med någon inkörning från BRP att göra (kör en ny maskin)

Sen när jag kom hem började jag fundera på vad det kan ha varit.

Plötsligt kom jag på att vid de tillfällena jag har hör "Bip Bip" alltid hittills varit vid stående körning.

Börjar misstänka att jag kommit åt RER knappen då jag stått upp och kört.

Kan det vara så? Fast någon back har inte gått in i de farterna som jag hållit, typ 50-60 km/h.

Någon av er som har nå liknande upplevelse?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sträcks linan till "dessen"?, bip bip är ju dålig kontakt.
2 korta =dålig kontakt eller snett monterad nödstoppshatt
4 korta varnar bl a för "low oil", tyvärr på BRP maskinerna väldigt tidigt numera
 
E

ejwbegysv

Det mest tänkbara är väl varning för Låg olja, Bensin eller Hög temp? RER går ej att aktivera om du har mer än 3500varv på motorn.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Då måste det varit DESS knappen jag stött knäna mot.

Eller att DESS toppen har vibrerat under körning.

Jag köpte en extra DESS knopp vid skoterköpet, ska prova om den sitter bättre.

Tack för svar!!
 

sma

Medlem
12 jan 2010
26
0
1
Jag har också varit med om detta på min 08. Stannade till och kollade instrumenteringen, såg ingenting ovanligt. Har aldrig varit med om detta igen..:hmmmm:

Kan det inte vara så att den piper till två gånger utan att lägga i backen om man kommer åt rer knappen om man är över 3500rpm?
 

sledfactor

Välkänd medlem
12 okt 2008
408
0
16
krokom
jo de är dess knappen som sitter lite snett, så gör min fast har bara hänt nån gång när jag startat och inte fått ner den ordentligt :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Borde vara samma schema för BRP maskinerna, faktiskt bra att plasta in och ha med, sätter man ett underhållsschema på baksidan har man nått att göra när man är less att köra den där soliga dan på fjället
 

sma

Medlem
12 jan 2010
26
0
1
Nähepp, vad är det då?

haha, jag vet inte, men de 2 snabba pipen är inte desamma som när man sätter nyckeln fel!? När jag körde lät det, bipbip. Om man sätter nyckeln fel låter det bip bip bip bip.....!?

Men har aldrig varit med om det igen så det är ingenting jag har funderat mer på.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
haha, jag vet inte, men de 2 snabba pipen är inte desamma som när man sätter nyckeln fel!? När jag körde lät det, bipbip. Om man sätter nyckeln fel låter det bip bip bip bip.....!?

Men har aldrig varit med om det igen så det är ingenting jag har funderat mer på.
Bip -Bip- Bip- Bip varnar för bl a låg oljenivå men då lyser även indikationslampan, BRP maskinerna, i alla fall XU varnar ofta väldigt tidigt, i stort sett lite lutning behövs när mna förbrukat 10 % så bip bip bip bip:ar det men upphör oftast direkt, i alla fall irriterande så tången kanske komer fram:)

Men man får ju vara musiker för att konstatera om de är långa eller korta och med vilket intervall de kommer hursomhelst
 

sma

Medlem
12 jan 2010
26
0
1
Bip -Bip- Bip- Bip varnar för bl a låg oljenivå men då lyser även indikationslampan, BRP maskinerna, i alla fall XU varnar ofta väldigt tidigt, i stort sett lite lutning behövs när mna förbrukat 10 % så bip bip bip bip:ar det men upphör oftast direkt, i alla fall irriterande så tången kanske komer fram:)

Men man får ju vara musiker för att konstatera om de är långa eller korta och med vilket intervall de kommer hursomhelst
Ja, men nu var det ju 2 snabba bip som var funderingen. Att det är lite olja märker man vill jag lova :argh:.

KAN det tom vara så att man har varit i någon lutning och skotern känt av att det är lite olja pga av lutning och "larmat" till endast 2 bip?


Detta känns meningslöst:D, men nyfiken som man är :hmmmm:
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Det mest tänkbara är väl varning för Låg olja, Bensin eller Hög temp? RER går ej att aktivera om du har mer än 3500varv på motorn.
Har då kommit åt min rer i 60-70km/h på sjön på både min o farsans skoter.
(Lynx Re 600 -08 och Lynx Xtrim 600sdi -07) Livsfarligt, höll på flyga över styret båda gångerna
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Nope, två Bip var det, efter rak led, ca 50 km/h.

TROR, att det kan vara DESS knoppen som glappat till under körningen.

Den har varit svår att få på vid start, inte kännts som ett "plopp" då man tryckt dit den, utan mer seeegt "gnnnniipp"

På min förra skoter (lynx -06) var "ploppet" på DESS knappen betydligt renare, och därmed enklare för mig att veta att den satt bra..

Hur är era maskiner? "Plopp" eller "Gnnnniipp"?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Är varken plopp eller gnnnniipp på min, men den kan hamna lite tvivelaktigt ibland, känns som att gummitutan inte är djup nog för att hamna i rätt läge direkt, dock inga problem med körning - och jag står alltid.
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Om DESS sitter dåligt så piper den väll tills man rättar till det eller?

Off topic: Kunde inte låta bli att kommentera att de låter ju lite små kul då ni skriver hur ljuden låter :D
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Om DESS sitter dåligt så piper den väll tills man rättar till det eller?
Jo, visst är det så, men om den sitter på gränsen perfekt, men vibrerar en liiiten aning i ett gupp eller liknande, kan den kanske tappa kontakten för en tusendels sekund..:hmmmm:

Resultat = Bip Bip?

Kan inte någon som jobbar på BRP skriva lite här och förklara sig :biggrin1:
 

sma

Medlem
12 jan 2010
26
0
1
haha, ja detta börjar bli roligt. Jag tycker också att dessnyckeln är jobbig. Varför inte bara göra en som "passar". 7 av 10 gånger är man tvungen att jucka till den efter start.. Eller så är det bara jag som är kass på att ta mig tid att sätta dit den.