Stöldskydd till Artic-Cat/Crossfire -08

fUraX^

Medlem
29 nov 2008
22
0
1
Varberg, Älvdalen, Gällivare.
Hej skoterfantast(er)!
Skulle behöva lite tips/råd från dig eller någon Du känner som har vetskap om bra stöldskydd.
Det är ju som såhär att det finns inget batteri på Crossfire.
Vad jag vill göra nu, montera in ett (GPS Spårnings System) alias Stöldskydd på skotern.
Vad jag skulle vilja ha hjälp med är:
Tips på bästa placering av batteri och sändare.
Samt tips på hur drivning skall fungera av mottagaren samt sändare (Det fungerar inte att driva med ETT batteri, för både kyla samt långvarighet).
Drivningen är alltså ett 12/24volts batteri. Måttet: 106*45*22.
Min egna lösning var att ta hjälp av en cykelgenerator (dynamo) eller något liknande då min tanke var att fästa denne på drivmattan.
Då jag får koordinaterna först under flytten av den, och sen när avlastningen sker.
Om dom inte bara slaktar maskinen för mig, vilket i så fall varit till större glädje än att dom stulit maskinen helt och hållet för mig.
Annars så skickas det alltså ut koordinater hela tiden om vart den befinner sig.
Öhh, ska jag behöva köpa mig en server för att få plats med all den informationen? (Med tanke på att det skickas via sms.) Men vänta lite..
Du KAN få det i realtid, eller via GPRS till telefonen, men då krävs också lite nyare mobiltelefon eller prem på en av deras huvudsidor (Paradox, Dustin, Frexab, Neureka, mmfl.
Eftersom att det skickas ut varannan minut vart maskinen befinner sig
(Du kan ställa in att det skall skickas signaler efter varannan halvtimma också, eller vid annan tidsintervall, men då vet du heller inte hur långt maskinen har förflyttats under den tiden).
Men det var en tanke från min sida.
Men nu vet jag att någon av er besitter fler års kunskaper när det gäller stöldskydd än vad jag gör.
Med tanke på att jag är nybliven skoterägare själv och inte har upplevt stöld/vandalism.
Vill därför inte heller vara med om det, utan postar då hellre och får mig i alla fall något gott råd/svar om hur/vad man som ägare kan göra till en sådan maskin.
Tacksam för alla svar jag kan få!

fUraX^

Medlem
29 nov 2008
22
0
1
Varberg, Älvdalen, Gällivare.
Jag behöver strömförsörjning till dess batteri, hur skall du då göra när jag först och främst inget batteri har? (Den här texten kan vi nu!)
Då dom till min stora förmodan även kapar ALLA kablar om jag nu haft ett batteri ens, då spårningen slutar upphöra.
Oavsett så är personerna i frågan så pålästa idag så dom vet också vad dom gör.
Dessvärre så räcker inte min fantasi till att kunna knåpa ihop något sådant här system. Så så är det!
På trackme sidan stod det: Batteritid upp till 6mån kontakta oss vid ägarbyte/Batteribyte!
Det där batteriet hade hållt 1dygn skulle jag tippa på i 30minus.
Här kommer en rätt rolig sak som jag fann på andra hemsidan:
"Vid stöld ring vår
larmcentral!"

Lite småskoj med den där texten tycker jag.
-Du kommer ut, finner att skotern blivit stulen, men du vet inte när. Vad gör du? Ringer såklart!
Vem säger då att dom inte har plockat ner den i mollikyler allraredan! :D Skämt och sido så!
Men då tittar vi också på vad dom rekommenderar: Båt, bil, mc, samt moped.
Nu talar vi sommartider här.
Inget vinternöje, eller någon vintersport!
På sidorna du gett mig gällande spårningn så sker det alltså via satellit, stor fördel anser jag.
Teknik > Minusgradit > Energi = Pain_in_the_ass!
Därför så behöver jag någon som har klurigheten som kan klura ut något åt mig. Det behöver INTE vara satellit spårning.. Men någon form av GPS/SMS/koordinat spårning. Isolera går att göra, men då har du just visat din dumdrifthet för tjuvarna. Försöker faktiskt tänka som en tjuv här, vad man skulle gjort själv om man var en. Inte en susning eller någon bra idé vart man skulle börja kolla någonstans. :(
Än en gång: Allt du får nys om gällande säkerhet och stöldskydd, skriv, eller bara rentav länka, tack!

DET SKULLE VARA OFFICIEL HÄNGNING PÅ MÄNNISKOR SOM INTE KAN LÅTA BLI ANDRAS SAKER!!
http://www.brandsakra.se/shop/brandsakra/images/shop/122-1911 -3.jpg

Last edited: