Större oljekanaler

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Hej.
Jag ska sätta ihop mitt bättre begagnade vevparti nu i helgen och tänkte borra upp oljekanalerna i blocket eftersom det sitter trimpipor på skotern.

Hur mycket ska jag borra upp hålen?
Är kanske 6mm nu...

Sen en fråga till!
På varje ramlager är det en liten pigg "nippel liknande" som sticker ut..
Ska det vara riktad in i oljehålet på den över motorhalvan?
För det är väl där olja/bensinen ska rinna ner i lagret eller har jag fel?

Skotern är en rxl 650 med förgasare o trippel pipor

MVH glenn

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
det är en låspigg så lagret inte ska kunna komma åt att "snurra med" om man säger så.
den ska INTE vara riktad i oljehålet då det blir sämre smörjning för veven.
Vet inte hur det ser ut på 650´n men det ska finnas hål speciellt för dessa piggar eller så kan det vara en liten urfräsning i blockhalvorna precis i "skarven" lite svårt att beskriva men hoppas det hjälper dig något i alla fall.

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej.
Det är hål i den undre delen av blocket också så då är det alltså där dem ska vara?
Logiskt sätt så ska dem vara där eftersom det inte finns nå mer hål i blocket förutom oljekanalerna och där skulle dem inte vara.

Tack för svaret

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hmm.......dom får ju inte mer olja för att du borrar upp dom, om inte pumpen skulle vara strypt genom att det skulle vara för små hål original!?

/
Bola..........

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Mer olja blir det inte, dock bättre spridning på oljan, ska du ha mer olja måste du ställa upp pumpen också.

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej.
När du säger att jag ska ställa upp pumpen så tar jag för givet att du menar oljepumpem och inte bränslpumpen?

Nu är det så att jag inte har någon separat oljestyrning på skotern men hur mycket rekomenderar ni att jag ska bland i tanken då?