ST-600 , Skillnader mellan årsmodellerna ?

Wolf

Medlem
25 jan 2006
8
0
1
56
Södra Källbo
Jag är lycklig nybliven ägare till en 2002 års ST 600. Det lilla jag har hunnit köra den verkar den helt rätt för mig. Min bror däremot, vars Yamaha XL500 Venture vi sålde för att få råd med Lynxen, tycker rättmätigt att fjädringen är mycket stötigare på Lynxen.

När man läser katalogerna utan och innan ser man att det bytts från "hydraulik" till "gas" i stötdämparna på senare modeller. Vet någon om det ger någon märkbar skillnad i komfort eller driftsäkerhet etc.?

Dynan tycks att ändrats litet 2003, någon som kan bekräfta? Burkhandtag, när kom det?
Vad har det hänt mer sedan 2002? Anledningen att jag frågar är att jag undrar om jag skall börja finslipa den jag har nu med BK-system och andra komfortdetaljer, eller sikta på att uppgradera till en nyare först.

Wolf

Medlem
25 jan 2006
8
0
1
56
Södra Källbo
Kan det vara möjligt att det inte finns någon enda person här på forumet som vet något om ovanstående? Det brukar ju alltid finnas något fullblodsproffs på alla forum, det här kan väl inte vara något undantag?

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Vad menar du? Att forumets besökare har något emot just dig?

Personligen gissar jag att det är mest "raceputtar" här på leden, kunskapen/erfarenheten om arbetsmaskiner är nog lägre.

Wolf

Medlem
25 jan 2006
8
0
1
56
Södra Källbo
Nej, inte tror jag att jag blir dissad bara för att jag är rookie med arbetsskoter. Att det verkar vara mest sportskoter som gäller här har jag förstått, men det finns ju andra trådar med mera arbetsbetonade skotrar så jag trodde ju att det fanns alla sorter här. Fast det är väl som ute på lederna, familjeåkarna håller lägre profil...

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Wolf skrev:
Jag är lycklig nybliven ägare till en 2002 års ST 600. Det lilla jag har hunnit köra den verkar den helt rätt för mig. Min bror däremot, vars Yamaha XL500 Venture vi sålde för att få råd med Lynxen, tycker rättmätigt att fjädringen är mycket stötigare på Lynxen.

När man läser katalogerna utan och innan ser man att det bytts från "hydraulik" till "gas" i stötdämparna på senare modeller. Vet någon om det ger någon märkbar skillnad i komfort eller driftsäkerhet etc.?

Dynan tycks att ändrats litet 2003, någon som kan bekräfta? Burkhandtag, när kom det?
Vad har det hänt mer sedan 2002? Anledningen att jag frågar är att jag undrar om jag skall börja finslipa den jag har nu med BK-system och andra komfortdetaljer, eller sikta på att uppgradera till en nyare först.
Kanske det kan finnas en del info här ? : http://www.lynx.se/sv-SE/Snowmobiles/2005/Archives.htm

Wolf

Medlem
25 jan 2006
8
0
1
56
Södra Källbo
Det var en bra källa, tackar för tipset! Nu återstår bara att hitta motsvarande för 2003 samt reda ut skillnaden på stötdämparna så är jag hemma. :)