ST600=soppaslukare??

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Hej

Är nybliven Lynx ägare till en Lynx ST600 -04 och är hittils mycket nöjd förutom en sak....soppaförbrukningen, vid mycket lugnt touring tempo ca 30-50km/h tar den 3,6L/mil:( detta kan väl ändå inte stämma. Har i och för sig hört att dom kan vara törstiga vid belastning och "kladdigt" före men inte kan det väl ändå vara normalt:stupid:?
Är det någon som har några ideér om vars felet kan sitta? Har inte tittat på vilka munstycken som sitter eller vilket läge nålarna är men kanske någon har ett tips om vad som gäller, bra är då att veta att det är mycket fjällkörning som blir i vinter.

Tack på förhand
Daniel
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Om du lägger på en ny rem och sedan justerar du rembredden på de tre skruvarna i sec variatorn så att remmen kommer upp, men kontrollera så att den ej blir för tajt så att maskinen åker iväg, samt att den blir då svårväxlad.

Du kan sedan prova med att vrida om positoinen på primär till läge 4:a.
Kontrollera så att ej raveportarna sitter fast, väldigt vaniligt eftersom de oftast körs i lungt tempo, använd därför en hel eller delsyntetolja som sotar mindre och de hjälper bättre mot fastnande raveportar.

Kör du enbart lungt så kan du på den röda delen i mitten på Ravelocket skruva ut dessa så öppnar portarna tidigare och får då motionera sig lite, alternatift så gasar du ur maskinen någon gång då och då :)

Kontrollera vilken storlek det sitter på lågfart och du kan då lungt gå ner ett steg

Du kan även byta ut primärfjädern mot en som är kraftigare i början men har samma sluttryck, detta för att få motorn att jobba lite mer och då går den bättre.
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Tack för det svaret ska genast börja att beta av listan med förslag.
Har kollat rave portarna och dessa sitter ej fast utan känns lite "sega" när man tar i dom, dock vet jag inte om det är så det ska kännas.

vad gäller variatorerna så kan jag tycka att det är väldigt mycke rem "damm" på variatorerna, men detta kan lika gärna vara normalt.
Inslagsvarven är för övrigt 2500 RPM och om detta är orginal vet jag heller inte.:confused:

//Danne
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Ja då har jag betat av lite och talat med den lokala lynx handlaren.
Det är standard munstycken som sitter i den 330 och 40, han sa att man lugnt kunde gå ner till 35 på lågfarten,vad som då var viktigare var att kolla variator remmen hur den låg (precis som det du var inne på). Det visade sig att den låg ca 3mm ovanför kanten och därav mitt låga inslagsvarv. Har nu justerat detta så att allt ser bra ut och inslagsvarven ökade till orginal (3000) men säg den lycka som varar...vid testkörning så funkar allt bra till jag kommer ut på isen. Trycker där fullgas och allt är perfekt till ca 90km/h då maxvarvet hittils varit 7000 konstant och då plöstligt dunkar den upp i 8000-8200 varv men ökar knappt märkbart....
oxh just i detta tillfälle saknar jag mer än någonsin min Warrior-07:a jag hade ifjol och bannar mig själv för att jag nu helt plötsligt har (försökt) intalat mig själv att det är dags att bli vuxen och att Nilapulkan med familjen också ska med ut på tur:eviltongue:.

fortsättning följer......
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men snark ... Köper du en bredbandare för att du ska känna dig vuxen ?

Fan du har ju allvarliga komplex för något, vuxen blir man så småningom eller så aldrig men en bredbandare köper jag bara om jag helt plötsligt måste dra några tusen kubik timmer.

Sälj skiten och köp dig en skoter igen. Lämna bandvagnarna till dom som jobbar i skogen.

(Lite ironi :ciao:)

Ps. Rave portarna ska gå väldigt! lätt, gör dom inte då måste du byta olja samt rengöra dom. Ds.
 
Last edited: