Standardskotrar acceleration 0-100km/h?

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Jag har aldrig reflekterat över vilken acceleration skotern har så jag blev lite ställd när frågan kom upp i samband med att vi pratade vattenskotrar och jetskis där maskinerna vi pratade om hade 3,5 respektive 2 sekunder 0-100km/h.

Har någon sett siffror på skotermodeller och acceleration, standard, inga trim/dragracers mm dvs.

Eftersom jag har en RMK Assault 2013 så är förstås den extra intressant.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Det faller sig rätt naturligt då matta och varierande underlag är mer avgörande än antalet hk.
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Exakt!

Allt som oftast får man ju inget fäste men ibland så .. kunde kanske vara någon som har roat sig med att kolla detta lite bättre när fästet varit riktigt bra :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Läste ett snowshoot där dom låg på mellan 3,7-5 sekunder på snö, standardmaskiner på packat spår men något lösare än tidigare år.

I dragracing med skotrar ligger dom under 2 sekunder

inte riktigt standard men brutalt ! (Hoppa fram till 3 minuter)

[video=youtube;OLaRhJebH8Q]http://www.youtube.com/watch?v=OLaRhJebH8Q[/video]
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.857
102
63
Skellefteå
Har svårt att tro att en vattenskoter eller jetski skulle kunna göra dom siffrorna du hänvisar till i ditt första inlägg, men, jag har haft fel förut....
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag vet inga siffror på vattenskotrarna men dom har i dag upp mot 260 hk original och dom jag känner som kört dom säger att accet är det brutalaste dom känt oavsett fordon.

Har svårt att tro att en vattenskoter eller jetski skulle kunna göra dom siffrorna du hänvisar till i ditt första inlägg, men, jag har haft fel förut....
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
dom flesta värre std skotrar kan komma ner mot 4 s under optimala förhållanden , jag har tror inte att vattenskotrarna är så snabba , dom flesta tester verkar vara rykten eller att man filmar hastighetsmätaren , som förmodligen visar för mkt , 60 mph är inte 100 km/h heller , men att en 280 hk vattenskoter är snabbare än en 150 hk snöskoter tror jag ... marginellt
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.857
102
63
Skellefteå
Vatten är ju inte optimalt att starta i. Kan tänka mig (återigen) att 1.7 sekunder behövs till att "plana" och sen ytterligare 2-4 sekunder till att nå dessa siffror som talas om i denna tråd. 6.5 sekunder skulle jag vara imponerad av, och om min skoter skulle klara 5 sek skulle jag se som grymt!
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Nu tror jag att du har vänt på det litegrann. Den gör inte 0-40 knop på en båtlängd, däremot tar 40 knop till stillastående lite mer än en båtlängd.
Fast nu vet vi ju iof inte vilken båtlängd du pratar om, finns ju rätt så långa lastfartyg ute i världen...
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Skeptisk även jag till siffrorna på vattenskotrarna, var och körde lite skoter på vatten där vi hade 2 vattenskotrar med dock inga 200+hk maskiner men jag skulle säga att en snöskoter som startar på land och går ut på vattnet accar hårdare dom första sekunderna. Den känslan fick jag när vi körde iallafall.
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Fast nu fokuserar ni ju helt på vattenskoter/jetskisiffrorna, det handlade öht inte om dem utan om icke-modifierade snöskotrar.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Har testat en Kawasaki vattenskoter med 300+ hästar och tvivlar inte en sekund på att den axar 0-100 på under 3 sekunder. Att det skulle slira och ta tid att plana är bara bull eftersom man sitter på en raket med vattenjetdrift och mer hk än kg!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har testat en Kawasaki vattenskoter med 300+ hästar och tvivlar inte en sekund på att den axar 0-100 på under 3 sekunder. Att det skulle slira och ta tid att plana är bara bull eftersom man sitter på en raket med vattenjetdrift och mer hk än kg!
Håller helt med, har dock "bara" provat 215 hp sea-doo RXP, det brutalaste accet jag varit med om! Tvivlar inte en sekund på att dom går ner mot 3 sek. Som nån sa tidigare jetdrift i vatten ger ett grymt avstamp jämfört med matta o kammar i snö.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det pratades om att ProOpen maskinerna i USA gjorde 0-60mph på 2-2.4sekunder när det var 800motorer i dem.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Håller helt med, har dock "bara" provat 215 hp sea-doo RXP, det brutalaste accet jag varit med om! Tvivlar inte en sekund på att dom går ner mot 3 sek. Som nån sa tidigare jetdrift i vatten ger ett grymt avstamp jämfört med matta o kammar i snö.
Jepp! hade oxå "bara" provat BRP 215hk innan jag provade kawasakin, och Japanen känns ungefär 3ggr så snabb och rå som Seadoon..
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Nu tror jag att du har vänt på det litegrann. Den gör inte 0-40 knop på en båtlängd, däremot tar 40 knop till stillastående lite mer än en båtlängd.
Fast nu vet vi ju iof inte vilken båtlängd du pratar om, finns ju rätt så långa lastfartyg ute i världen...
Varför ska det vara svårare att accelerera 0-40 knop än att bromsa 40-0 ?
Det är samma massa som ska bromsas/accelereras och vattenjeten fungerar väl
på samma sätt oavsett om den spolar framåt eller bakåt ?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.152
146
63
Säfsen
Säger bara STRIDSBÅT 90
Vattenjetdrift. Båten väger ca 13.000kg. Gör ungefär 43 knop och stannar från full fart på två båtlängder=37 meter