Starta en kall MXZ 600 -99

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Hej.

Är en ny ägare till en MXZ 600 -99 och har inte lärt mig ännu hur jag ska bete mig när jag ska starta den när motorn är kall.

Ska man alltid använda choken när motorn är kall och dra tills den startar och sen slå av choken? Har den lätt för att bli sur om man drar för länge med choke?

Snart lärt mig.

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Du ska alltid använda choken när det e kallt annars kan du få stå och dra ett bra tag blir mycket mer lättstartad med choke.....Man får ju inte använda choken för länge då blir den sur....

F

Fredrikkoraudi

henrik.strandlund skrev:
Hej.

Är en ny ägare till en MXZ 600 -99 och har inte lärt mig ännu hur jag ska bete mig när jag ska starta den när motorn är kall.

Ska man alltid använda choken när motorn är kall och dra tills den startar och sen slå av choken? Har den lätt för att bli sur om man drar för länge med choke?

Snart lärt mig.
Jag ska lära dig! :)

PRECIS såhär ska du göra

1. Sätt chocken så den står rakt ut, (90Grader), dvs halv choke, inge gas, dra 3ggr och på 3dje draget startar den! INGE GAS!

2. Ha inne chocken ca 10 sekunder, sen släpper du ner den, vill den gå på tomgång själv så låter du den stå ca 1 min utan choke eller gas, men vill den dö så upp med halv choke i ca 10 sek till, sen släpp, då ska den stå på tomgång!

Kom bara ihåg att INTE ge gas, bara choke!

100% detta är hur man startar ;)

Äger själv en Summit 600 -99 med samma motor och då gör man såhär :)

/F

F

Fredrikkoraudi

henrik.strandlund skrev:
Tack Fredrik!

Gjorde precis som du har skrivit och den startade på första draget.
Har varit rädd att choka när en del har sagt att dom surar ner sig
så lätt.
Aha du ser ju, ännu lättare än min! :)
Om man ger gas i starten brukar den käka stift o sura ner, precis som du säger men om du fortsätter att göra sådär så kommer den att gå som en klocka! :)

/F