Startar ej, har soppa och tändning

Svedda

Aktiv medlem
6 dec 2004
54
0
1
Hofors
Får inte igång min f6 -07 efter att den har stått hela förra säsongen, den fungerade när jag plockade ner den för att kolla diamondriven och boggin. Tänkte att problemet var gammal soppa, men jag har köpt ny soppa som jag hällt direkt i cylindern utan framgång.
Stiften är också sprillans nya och har provat med startgas.
Soppapumpen fungerar eftersom jag har tagit bort slangen till fuelrailen och provat att dra.
Gnista har jag på stiften och jag har inte skruvat isär motorn.
Börjar misstänka något elproblem men vet bara inte med vad jag ska börja.

Tacksam för hjälp

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om du har gnista å den får soppa så ska den starta, ingenting händer på startgas heller?
Kolla kompen i den.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Låter som du har surat ner den totalt. Ta ur stiften och håll full gas med avslagen dödare/tändning. Dra ca 20-30drag. Elda på siften så de blir stekheta och testa igen.

Om du har otur är det för dålig gnista (svårt att se) och då kan det vara dålig kontakt i någon kopplingsplint eller tändhattar .

I värsta sämsta fall statorn som är felande. Den kan du mäta upp om du inte hittar andra fel.

Svedda

Aktiv medlem
6 dec 2004
54
0
1
Hofors
nu är det löst. Den var totalt nersurad. Tömde tanken på gammal soppa å bytte mot ny. Samt tog ur tändstiften och drog massvis med gånger. Premiärturen får dock vänta, får se hur morgondagen blir. Tack för era svar.