Startar ej!!!

Micke_76

Medlem
26 dec 2008
38
0
1
Tja jag igen..*s*
Ski doo formula mx 87a.
Den vägra starta..Kollat gnista,bytt tändstift,Reagera ej på Startgas.

Körde den häromdagen.Lite soppa..Lät den stå ett tag.Tanka 20l.
Sen vägra den bara att starta..

Lite råd tack..*s*

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Reagerar den inte på startgas är det nog allvarligt. Troligtvis packboxarna som är slut.

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Okey,nu blir väl nån f*rbannad på mig men ...:)
Har du provat att hålla full gas och dra 15-20 ggr i startsnöret ?
Det verkar korkat att fråga det ..MEN..för några dagar sedan gick jag förbi en "icke namngiven skoter" hos en granne med honom som förare/mekaniker .
Han kollade gnista och drog , primade och drog , svor och drog -allt utom tidigare förslag...då föreslog jag att han skulle vila och jag dra ett tag.
Sagt och gjort- efter 10 drag poffade det till och två senare gick s***en igång.
Då den startat kom brodern ut innifrån huset och berättade att den alltid *****ts sedan ny..då han ägt den första fyra åren.
På skoterfirman som sålt den ,hade de sagt något om flottörhöjd och varm motor.
Vad det var - hade inte gått fram till kunden....

Tillbaka till ämnet-kommer det soppa fram till förgasare /blir stiften blöta ?

Om ej - kolla ev frysning. Om OK - och den fortfarade inte startar - då har du inte gnista!

klain

Medlem
9 dec 2008
20
0
1
Söråker
Hade liknande problem på min formula plus.
Prova att plocka bort förgasarna och töm dom på bensin och kolla så att inte munstyckena sitter igen, sen sätter du dit dom igen. Drar ur den med full gas utan tändstift typ 10ggr, sen så sätter du dit dina fina fungerande tändstift också smäller den förhoppningsvis igång. Själv får jag dra ur min varje gång jag ska starta den när den har stått en dag :hmmmm2:, dock så slipper jag ta bort förgasarna :hahaha:.

Kontrollera också så att du inte har fått en ***** massa soppa i kröken innan du sätter igång, kan lätt samlas några liter där om man dragit mycke

Micke_76

Medlem
26 dec 2008
38
0
1
Nu går den som en klocka..
Orsaken till felet var att slangen från Bränslepumpen till Vevhuset ahde tjätta igen..
Såg d när jag plocka bort förgasarna.

Tack ännu en gång för tipsen!!!